torsdag den 20. juni 2013

Anmelder-Odder

Planlagt indlæg

Dem, der kunne finde på at læse min 'Om'-beskrivelse ved, at jeg i øjeblikket er i gang med Boghandleruddannelsen. Grunden til, at jeg lige netop tager denne uddannelse står der sikkert også (hvis ikke det skulle være klart), så det vil jeg ikke vade mere i.

I maj var jeg på mit første 14-dages skoleophold på Handelsfagskolen i Odder, hvor jeg i den første uge havde om 'Salg og service', hvor vi lærte om salgsteknikker og butiksopbygninger og i den anden uge havde om skønlitteratur og alle undergenrerne, perioderne osv. I denne uge skulle vi også skrive en anmeldelse af en selvvalgt bog, ud fra nogen teknikker som vi fik forklaret på klassen - en opgave, som jeg synes var virkelig spændende og som jeg ihærdigt prøver at indarbejde her på bloggen, dog i en mindre formel tone. De formelle toner, kan I få alle andre steder fra og jeg er desuden ikke vildt og inderligt begejstret for store og pæne ord. Men ikke desto mindre, så synes jeg, at jeg ville smide min boganmeldelse af The perks of being a wallflower herind. Enjoy!

Om at gå i et med blomstertapetet
The perks of being a wallflower
Stephen Chbosky

The perks of being a wallflower blev udgivet af MTV i starten af 1999, men har indenfor det sidste år genvundet sin aktualitet i forbindelse med spillefilmen, instrueret af forfatteren selv og med Logan Lehrmann, Ezra Miller og Emma Watson i hovedrollerne.

Socialt akavet Freshman

Dear friend, 
I am writing to you because she said you listen and understand and didn’t try to sleep with that person at that party even though you could have. 

Sådan starter The perks of being a wallflower, med hovedpersonen og brevskriveren, Charlie, der beretter om sit liv som socialt akavet Freshman i High School. Vi ved ikke, hvem det er Charlie skriver brevene til og umiddelbart virker det heller ikke til, at han får svar på dem, dog er han fuldt ud overbevist om at den ukendte modtager kan forstå ham på et andet plan end hans familie kan og derfor er brevene også meget ærlige. I løbet af bogen, der kun består af Charlies breve, følger vi hans udvikling fra usikker, ensom teenager til usikker teenager, med en vennekreds, der forstår og hjælper ham fremad

Troværdig og tankevækkende

Det var uden de store forventninger, at jeg overgav mig og købte The perks of being a wallflower, for at kunne se hvad hele hypen handlede om, uden at skulle basere det på filmen. Bogens brevopbygning startede med at bekymre mig, især fordi at det første brev er meget kort, men efterhånden som jeg kom længere ind og Charlie virkelig begyndte at vise sine nuancer, må jeg indrømme, at jeg havde svært ved at lægge den fra mig og at brevformen fungerede. Bogen er ærlig og tankevækkende. Charlie og hans voksende omgangskreds er alle troværdige og sympatiske karakterer og ikke mindst, så er det her en bog, der sætter sig fast i læserens bevidsthed på den gode måde og hvor man heller ikke helt har lyst til at slippe den igen.

2 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig spændende med det kursus! Tror i det hele taget bare, at alle jobs der har med bøger at gøre er guld værd.
    Rigtig god anmeldelse - jeg MÅ altså snart få læst den bog!!

    SvarSlet
  2. Jeg er rørende enig. Det er sådan en fin og tankevækkende bog, der spiller så enormt meget på følelserne.

    SvarSlet