lørdag den 15. juni 2013

Den store Gatsby


Den store Gatsby
F. Scott Fitzgerald
Gyldendal 2012

Filmen er i biograferne, bogen var købt og den manglede virkelig kun at blive læst. Hanne-Vibeke Holsts ulideligt lange forord dræbte min lyst i adskillige uger, men efter at jeg besluttede mig for at skippe det, så kom jeg faktisk også igennem bogen uden et gran af problemer.

Det var tydeligt, allerede meget tidligt inde, hvorfor Den store Gatsby har fået klassikerstatus. Ikke nok med, at sproget er let og lækkert, så vil jeg også driste mig til at sige at fortællerpersonen er original og yderst velfungerende. Det drejer sig om den unge, sympatiske Nick Carraway, der flytter ind ved siden af en mystisk mand, som holder mange fester (Jay Gatsby). En dag bliver den kære Nick inviteret til en af disse fester, hvor han også møder selveste Gatsby og herfra ruller bussen med afsløringer, skandaler og ja. Mord - hvilket langt fra er omdrejningspunktet, men ikke desto mindre der hvor man gisper og tænker, hvad fanden skete der lige der, kan det nu være rigtigt. Nick Carraway er neutral og holder sig i høflig afstand langt det meste af tiden, når ikke yndefulde golfspillere eller charmerende rigmænd frister ham til 'fordærv'. Desuden er han meget fordelagtigt til stede hele tiden, trods at det er lidt akavet, men det synes han heldigvis også selv. Det morede jeg mig lidt over.

Jeg kunne hammer godt lide bogen - det er altid fantastisk at læse en bog, der er spændende, uden at folk dør og bliver torteret på alle siderne. Den store Gatsby er spændende, fordi at man simpelthen gerne vil vide, hvem denne Gatsby er, hvorfor Tom er sådan en idiot og hvad der nu er med Daisy, siden hun promoveres til at være så forbandet interessant. Jeg er nødt til at genlæse den, ikke bare for at få alle detaljerne med, men også for lige at få et ekstra kig på Fitzgeralds måde at beskrive en rigmandsverden i depressionen på.

Den store Gatsby i nyeste oversættelse kan købes for 149,95 i Bog & idé.

2 kommentarer:

  1. Uh, den lyder god! Tak for lidt ekstra motivation.

    SvarSlet
  2. Åh jeg glæder mig sådan til at få læst den bog!!! Filmen var fantastisk!

    SvarSlet