torsdag den 6. juni 2013

Inferno


Dan Brown
Inferno
Udgivet af Hr. Ferdinand
10.05.13

Oh well. Selvfølgelig, kunne jeg ikke holde snitterne fra Dan Browns nye massivt hypede spændningsroman alligevel, selvom jeg nu faktisk så gerne ville. Forstå mig ret, Brown er en dygtig forfatter og uden tvivl en af de bedste til sin research, men for helvede hvor er jeg træt af, at plottet fuldstændig drukner i beskrivelserne af kirker og renæssancekunstnere.

I Inferno vågner Robert Langdon ikke op til et opkald fra et fremmed land, der har brug for hans ekspertise (i hvert fald ikke på helt samme måde som i de andre). Han vågner til gengæld op på hospitalet med adskillige sting i baghovedet og informationen om, at han er blevet skudt og lider af et rimeligt massivt hukommelsestab, der strækker sig over adskillige dage. En psykopatisk, Dante-fanatisk massemorder er på spil og han lægger selvfølgelig en helvedes masse spor ud, som kun Langdon kan følge og dermed har vi handlingen i Inferno. Robert Langdon hamrer rundt efter skjulte symboler og meninger sammen med hammerlækker ung pige og ender med at redde verden. Næsten, i hvert fald. Dan Brown har forbedret sit plot. Inferno er ikke halvt så forudsigelig som de tidligere romaner og jeg nød spændingen, som han i hvert fald er mesterlig til at opbygge, med sine springen i fortællere og tid. Dog blev jeg lidt træt af den energi han bruger på at beskrive omgivelserne - når filmen kommer, vil jeg gætte på, at dem der har læst bogen, får en følelse af, at de allerede har set filmen. Hvis det er forståeligt.

Inferno lever ikke op til niveauet i Engle og Dæmoner, men jeg synes alligevel at han fortjener 3 ud af 5 stjerner for spænding og underholdning.

Romanen kan indtil på mandag købes for 199,95 (normalpris 299,95) i Bog & idé over hele landet.

1 kommentar:

  1. Så bliver man nok nødt til at læse den alligevel ;-)

    SvarSlet