fredag den 7. juni 2013

Rottefis

I skrivende stund har jeg åbnet for rotternes bur, så de kan løbe lidt rundt på sofaen. Derfor slås vores to ældre rotter selvfølgelig intenst bag mig (og nede i min trøje. Bøller).

Michella og jeg anskaffede os to søde pigerotter for et par måneder siden - Pif og Puf. De er begge to siamese, det vil sige at de har visse lighedstegn med siamesekatten. Mørke snuder, haler, ører og forpoter. Simpelthen så flotte og så søde. Det eneste problem er, at de er hammersvære at se forskel på, fordi de vitterligt er ens. Det er svært at benægte at de er fra samme kuld. Heldigvis er det kun deres fremtoning, der er ens, personlighederne er så sandeligt forskellige.

Da vi fik dem var de en smule sky og nervøse, hvilket vi har været længe om at vænne dem af med, men efterhånden er de begge to blevet rigtig opmærksomhedssøgende. De kravler i hvert fald helst ikke på andre områder af sofaen end lige der hvor vi sidder. De har allerede tisset en del på mine arme og slået tastefejl ind på computeren. Skønne dyr...

Puf er meget bestemmende og til tider decideret svær at håndtere. Pif derimod er mere neutral, men også lidt af et energibundt. Hun er den første til at kaste sig ud af buret, når muligheden kommer, hvor Puf typisk først gør det lidt efter Pif.

Sig hej til Pif og Puf:

For lidt over en uge siden fik vi to rottepiger mere, både fordi at Pif og Puf har haft problemer med deres hiarki i buret og fordi at min kæreste havde fået det sødeste rottekuld, med de sødeste to lyse piger. Lige til os!

Iben og Inga er stadig meget små og får stadig enormt meget tæsk af Pif og Puf, så vi er ikke helt sikre på, hvordan deres personlighed udvikler sig endnu. Dog kan det siges, at Iben er øretæveindbydende og selv opsøger de store, selvom de (Puf) giver hende en skrækkeligt masse bøllebank. Inga er lidt mere en sovetryne, der holder sig for sig selv og som jeg indtil videre rent faktisk har kunnet få til at sidde stille imens jeg knuselskede hende (de hænder yderst sjældent med pigerotter).

Inga og Iben

Nu har jeg fået introduceret vores fire piger. At have rotter som kæledyr kan virkelig anbefales - de er langt mere selskabelige end kaniner, hamstere osv og når man først har vænnet sig til halen, så er de simpelthen noget af det sødeste. Vi er meget glade for dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar