søndag den 28. juli 2013

Fra bog til film

Når det handler om filmatiseringer af bøger, så kan det sandt at sige gå begge veje - enten så overshiner filmen bogen, eller også lever den slet ikke op læsernes forventnentninger, hvis den da selvfølgelig ikke ligger et sted lige i midten. Jeg kan ikke forestille mig andet end at et er en svær kunst at overføre en bog, dens karakterer, stemning og omgivelser til en film, med et vellykket resultat. Især ikke de mindre actionprægede bøger, som for eksempel Verden ifølge Garp.


Hvor bogens fortælling drejer sig meget om Garp, hans historie, hans positive sider, især hans negative sider, hans forfatterskaber og hans familieliv, så synes jeg mest at filmen lægger vægt på hans familieliv, med både utroskab, ulykker, familieforøgelse og andre op- og nedture. Hans forfatterskaber er skruet ned til fordel for historien om hans mor, Jenny Fields og hendes feministiske manifest. Filmen læner sig ikke meget op ad bogens handlingsforløb, men har derimod både taget sig frihed til at lægge til at og trække fra i, hvad T.S. Garp kommer til at opleve i sit sørgeligt korte liv.


I forhold til bogen, så bryder jeg mig ikke om filmen til Verden ifølge Garp. Jeg synes ikke at der er prioriteret rigtigt med tiden, der springes for let henover vigtige ting og i stedet bruges der meget energi og fokus på mindre vigtige ting. Karaktererne, hvis man ser bort fra Garp selv (spillet af Robin Williams), når ikke at få den dybde de fortjener og har man ikke læst bogen inden man ser filmen, så tror jeg også at man vil opleve en del plothuller. Til filmens ros vil jeg sige at castingen af både Roberta Muldoon (John Lithgow), Jenny Fields (Glenn Close) og T.S. Garp (ja, Robin Williams) er yderst vellykkede og meget troværdige. Især kunne jeg godt lide at få et mere klart billede af Roberta Muldoon, selvom jeg husker det som om at John Irving beskrev hende som sort? Det kan jeg ikke huske. Glenn Close's fortolkning af Jenny Fields brød jeg mig slet ikke om da jeg så filmen første gang, men nu her anden gang kunne jeg egentlig meget godt lide hende. Robin William's Garp minder mig slet ikke om Garp fra bogen, men til gengæld en ny og mere frisk Garp, uden at miste den underspillede humor John Irving har givet ham.

Er der en filmatisering, du slet ikke bryder dig om? Er der en, som du næsten synes overgik bogen?

3 kommentarer:

  1. Jeg brød mig slet ikke om The Host filmatiseringen. Den levede overhovedet ikke op til hvad bogen var for mig.

    Film der næsten overgik bogen. Tja... The Notebook. De tilføjelser der blev lavet var bare så perfekte. Og afsløringen var endnu bedre. OG slutningen. Amen ja den var bare bedre. Men jeg tror også det var fordi bogen ikke var så lang, så den var noget nemmere at filmatisere. Ringenes Herre og Hobbitten filmatiseringerne har de virkelig også gjort et fantastiske stykke arbejde med i forhold til bøgerne.

    SvarSlet
  2. jeg elsker den bog! og kunne godt tænke mig at se filmen, men måske jeg skal vente til jeg har "glemt" lidt af bog detaljerne, så plejer filmene at være mere tålelige.

    SvarSlet
  3. Filmen er udmærket, hvis ikke man forventer det store :) tror det handler om at se det som to ting.

    Ej, nu må jeg snart se The Notebook!

    SvarSlet