søndag den 21. juli 2013

Loppemarkedfund

Så er jeg tilbage efter en skøn, skøn ferie i sommerhus med min kæreste, hvor vi både har grillet, været på stranden, læst, set film og hygget en masse. Solen har skinnet helt latterligt alle dage, hvilket jeg skal være den sidste til at brokke mig over - så behøvede man alligevel ikke den ferie til Barcelona, nej.

I går var vi inde i Vig, hvor der var et ordentligt stort loppemarked, som vi spadserede rundt på i hvad der føltes som 40 graders varme. Vi havde begge en hundredemand i kolde kontanter og for den synes jeg sørme at vi fik en pokkers masse gode sager - i hvert fald af den slags gode sager man nu kan finde på et loppemarked.
Jeg fandt blandt andet disse bøger i rodekasse hos en dame, der insisterede på at jeg kunne tage 10 bøger for en 20'er eller én bog for en 20'er. Jeg fandt fire, for 10 var alligevel lige i overkanten. Jeg har trods alt ikke oceaner af plads herhjemme.


Det blev til Den gale mand af Leif Panduro, som var den første i bunken jeg hapsede og som jeg glæder mig helt vildt til at fordybe mig i. Rend mig traditionerne var en fantastisk genlæser, så mon ikke også at jeg vil nyde denne. Jeg fandt også Fluernes Herre, som jeg egentlig havde tænkt mig at købe på engelsk i forretningen, men når nu den lokkede så billigt her, så kan jeg godt leve med den på dansk. Ludvig Holbergs Komedier tog jeg egentlig til Michella - den er nok lige finlitterær nok til mig. Til sidst fandt jeg Fanny Hill i en meget gammel, meget slidt udgave. En fin måde at give erotikken en ny chance med noget, der ikke emmer langt væk af Christian Greys perfekte penis. Udover de fire bøger fra rodekassen blev mit blik også fanget af John Irvings Vandmetoden i en anden stand - en af de få af hans bøger, som ikke stod på min reol i forvejen. Og så til flade 15 kroner fra en sælger, der oven i købet havde læst den og kunne rose den. Det er jo skønt!

Udover bøger fandt jeg også en Pokémon VHS - Mewtwo vs. Mew, som jeg husker at have haft stående i min gamle VHS samling og som jeg desværre også huskede som federe end jeg synes nu. Det kan nu skyldes at den her VHS er en lidt defekt. For pokker, hvor lydniveauet steg og faldt igennem hele filmen. Øv - men bortset fra det var det rart og nostalgisk at gense den og jeg tror nu alligevel at den er værd at gå på jagt efter i dvd-form. Min indre Pokémon-nørd jublede i halvanden time, da vi smed den i VHS-maskinen, der stod i sommerhuset. Jeg fandt også tre Playstation 1 spil, et stik til at sætte min computer til mine højtalere og Da Vinci Mysteriet i illustreret udgave. Sidstnævnte tror jeg dog ryger direkte på DBA. Det tog mig kun tre sekunder at fortryde købet. Hvis en af jer, kære læsere, ikke kan undvære den, så smider jeg den også gerne efter dig. Den er i ganske fin stand, bare lidt stor i det. Som det måske forventes af en illustreret roman...

Til sidst må jeg nok hellere lige nævne at det der Read-a-thon løb totalt ud i sandet. Jeg har helt glemt at holde styr på mine sider efter vi tog afsted i sommerhus og jeg har faktisk ikke læst én eneste bog fra ende til anden. Det er lidt skuffende - næste gang opper jeg mig. Det er alligevel en pragtfuld idé!

3 kommentarer:

  1. Ah - Fluernes Herre er sådan en god bog!

    SvarSlet
  2. Jeg er helt enig med Rikke!

    SvarSlet
  3. Uh, fine fine bøger :)! Der er ikke noget bedre end loppemarkeder!
    Har den samme version af Holberg og Fluernes herre :) Og Holberg er egentlig slet ikke så fin litterært, han er faktisk bare meget sjov :p

    SvarSlet