mandag den 15. juli 2013

The curious incident of the dog in the night-time


The curious incident of the dog in the night-time
Mark Haddon
Vintage, 2003
9780099450252

"Father came home at 5:48 p.m. I heard him come through the front door. Then he came into the living room. He was wearing a lime green and sky blue check shirt and there was a double knot on one of his shoes but not on the other. He was carrying an old advert for Fussel's Milk Powder which was made of metal and painted with blue and white enamel and covered with little circles of rust which were like bullet-holes, but he didn't explain why he was carrying this."

The curious incident of the dog in the night-time handler om 15-årige Christopher, der ved et tilfælde finder sin nabos hund myrdet med en havefork. Han beslutter sig for at opklare mordet og skrive en bog om det, ligesom Sherlock Holmes og det er altså det vi læser. Christopher er meget ærlig og beskriver meget detaljeret, hvad han ser, som det også kan læses af ovenstående citat og hvilket giver en skæv og til tider også morsom indgangsvinkel til en ellers meget simpel fortælling. Selvom han aldrig diagnosticerer sig selv som andet end unik, så er der ikke tvivl om at han må lide af OCD/asperges/autisme eller noget i den dur - han spiser for eksempel ikke noget der er gult eller brunt, lider af svær berøringsangst, har brug for at sætte alt op i skemaer og får sig selv til at stresse ned ved at løse matematiske gåder inde i hovedet. Alt dette bliver nøje beskrevet, helt ned til formlerne, som han udregner sin matematik efter, hvilket jeg aldrig før har oplevet i en bog - generelt lægger vores fortæller vægt på nogle andre ting end hvad jeg i hvert fald er vant til og det er svært ikke at fatte sympati med den her stakkels dreng, der bor alene med sin far og gerne vil være astronaut, fordi at han ikke så godt kan lide at være blandt mennesker. I løbet af sin opklaring af mordet får han ved et uheld afsløret en række andre ting, som jeg ikke vil skrive om her, fordi at denne bog simpelthen er et must-read. Den ryger på listen over mine yndlingsbøger og kan varmt anbefales til alle, der holder af social-realisme og gerne vil have noget anderledes - for det er der ingen tvivl om, at den er.

3 kommentarer:

  1. Den lyder altså virkelig god!

    SvarSlet
  2. Den er så awesome. Jeg har virkelig prøvet at være med på hans matematik, men jeg kan sjældent følge med. Bemærkede at der var stavefejl i de breve han fandt? Jeg gjorde ikke, men det blev påpeget i vores undervisning. Sjov detalje.
    Jeg mener der står på bagsiden, at han har Aspergers :)

    SvarSlet
  3. Jeg får i øvrigt især sympati med hans familie, som så gerne vil have kontakt med ham og røre ham, men han kan ikke forstå det og vil ikke. Især der hvor der bliver sagt "Can I hold your hand just once, please?" og han bare siger nej. Sad :(

    SvarSlet