torsdag den 8. august 2013

De første

Jeg kan ikke lade være med at blive en anelse nostalgisk, når jeg kigger på min paperback-udgave med filmcover af Mit liv som Geisha. Den første bog jeg købte og betalte af egen lomme i en boghandler på Strøget. Den stod udstillet blandt gadevarerne, jeg kendte og elskede filmen, bogen var billig, jeg kunne ikke lade være. Det var da jeg var hos min onkel i erhverspraktik hos 'Quiz direkte' et formiddags quizshow på TV2. Han havde taget mig med ud den ene dag for at lave voxpops og jeg gjorde ophold ved denne boghandler for at købe en bog, som jeg øjeblikkeligt gik i gang med læse, da vi kom hjem. Jeg kan ikke huske andet fra min læseoplevelse, end at jeg var imponeret, min nysgerrighed blev pirret af alle de detaljer, som filmen ikke havde haft plads til. Siden da, har bøger bag film altid haft en særlig plads i mit hjerte, selvom jeg nu foretrækker at læse bogen først.

Også Forrest Gump fik jeg fingrene i hjemme ved min farmor og farfar. Jeg manglede læsestof, eller i hvert fald bare noget at lave, nu hvor jeg havde læst alle min farfars jumbobøger og gik derfor på jagt i min farmors bogreol. Forrest Gump fangede mit blik og jeg måtte låne den med hjem, fordi at jeg ikke kunne nå at læse den færdig. Hun fik den aldrig tilbage igen, så min udgave er stadig den samme fra Femina.

De første fire Harry Potter-bøger, som min papfars vens kone bragte med hjem fra NBC, hvor hun arbejdede. Jeg startede med Fangen fra Azkaban, fordi at den havde den pæneste forside, gik død i læsningen og startede et stykke tid efter fra den første og derefter var det det eneste, jeg ville læse. Da jeg havde færdiggjort dem alle (der var udkommet dengang) gav min mor mig en bog med Peter Plys godnathistorier at læse i stedet, hvilket jeg synes er meget sigende i forhold til min alder. Jeg læste Peter Plys godnathistorierne og begyndte forfra på Harry Potter. Både min mor og min lillebror og jeg, har haft uendeligt meget glæde ved disse fire paperbackindbundne bøger, som jeg i mange år blamede min lillesøster for at have revet i stykker (Fangen Fra Azkaban og Flammernes Pokal har ikke længere nogen forside) indtil min lillebror gik til bekendelse og indrømmede, at det vist nok var ham, der var kommet til at rive den af. Jeg er ligeglad - det er stadig de største skatte i min bogsamling.

El Salvador - Dagbog fra en krig læste jeg dengang vi flyttede til Haslev og jeg fik det værelse med et lille, bitte ekstra rum (det havde engang været en sauna), som jeg valgte skulle indrettes som bibliotek. Min mor fyldte alle sine bøger derind, som jeg kiggede på, læste sporadisk i og hyggede mig i selskab med, når jeg sad derinde i min zebrastribede sækkestol. Denne dagbog læste jeg fra ende til anden op til flere gange, var dybt rystet over hvor tragisk og brutalt det foregik og kunne ikke forstå hvad 'guerilla' betød. Jeg læste også en historie om en pony, der blev smuglet ind i en lejlighed via en kuffert, jeg stiftede kortvarigt og en anelse trodsigt bekendtskab med Det lille hus på prærien og genlæste og genlæste Heartland-bøgerne.

Siden dengang er min bogsamling vokset betydeligt, selvom den stadig ikke er overvældende stor. Jeg drømmer om en dag, at kunne indrette mig med bøger på reoler fra gulv til loft, at kunne tage mine yndlingstitler ned fra hylderne og bladre i dem, bare for at suge noget af den følelse til mig igen, som jeg havde dengang jeg læste dem første gang.


10 kommentarer:

  1. Hvor er det virkelig et hyggeligt indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak ^^ det vækkede også en glad følelse at skrive det!

      Slet
  2. Bøger med historie er de smukkeste bøger i verden. Hvor er det rart at læse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg følte mig så inspireret af dit Harry-indlæg og så savnede jeg helt at bladre i mine gamle bøger. Tak :)

      Slet
  3. "ikke overvældende stor"... Jeg tror dine bøger fylder 20 % af dit værelse!

    :*

    SvarSlet
  4. Hvor er det et fantastisk indlæg, som virkelig indkapsler den skønne følelse man kan få af bøgerne.

    SvarSlet
  5. Hvor hyggeligt at høre om dine første læseoplevelser :)!

    SvarSlet