søndag den 4. august 2013

Giovannis værelse

"Anyway, I'm sure he sleeps with girls. They always do, you know."
"I've heard about boys who do that. Nasty little beasts."


Giovanni's Room
James Baldwin
Penguin Classics, 2000 (originalt udgivet i 1957)
9780141186351
159,95 hos Bog & idé (Nørrebro Bycenter)

Giovanni's Room er en kærlighedshistorie om to mænd, hvoraf kun den ene vil stå ved sine følelser. Den udspiller sig i Frankrig i de sene 50'ere, hvor vores hovedperson og fortæller, David er flyttet til fra USA. Her møder han meget tilfældigt den smukke og dragende mand, Giovanni imens hans kæreste, som han netop har friet til, rejser rundt i Spanien og de to mænd indleder hurtigt et intenst kærlighedsforhold.

David elsker Giovanni, Giovanni elsker David, David ser ingen fremtid med en mand, Giovanni ser ingen fremtid uden David.

Det er hjerteskærende, hvordan David distancerer sig til Giovanni, der helt tydeligt næsten er afhængig af Davids kærlighed. Det er frustrerende og uretfærdigt, at de lever i en tid hvor det ikke er accepteret at to mænd elsker hinanden som David og Giovanni gør og at det sådan skal påvirke Davids følelser for Giovanni.

There was a sailor, dressed all in white, coming across the boulevard, walking with that funny roll sailors have and with that auror, hopeful and hard, of having to make a great deal happen in a hurry. I was staring at him, though I did not know it, and wishing I were he. He seemed - somehow - younger than I had ever been, and blonder and more beautiful, and he wore his masculinity as unequivocally as he wore his skin.

Da jeg begyndte at ramme de sidste sider i Giovanni's Room var jeg virkelig begyndt at blive tosset. Hvad der var så lyserødt, fint og skrøbeligt i starten ender ud i det totale, dystre, tragiske kaos, som jeg slet ikke kunne arbejde med. Jeg vidste ikke om jeg skulle græde eller smide bogen fra mig i vrede, det gjorde ondt på mig at læse videre og da jeg blev færdig var jeg nødt til at starte på en gladere bog, hvis jeg skulle gøre mig forhåbninger om at sove. Giovanni's Room spiller på store følelser fra start til slut. Den er skrøbelig, hård og barsk på én og samme tid.

I kept kissing her and holding her, trying to find my way in her again, as though she were a familiar, darkened room in which I fumbled to find the light. And, with my kisses I was trying also to delay the moment which would commit me to her, or fail to commit me to her.

Du skal læse Giovanni's Room, hvis du har en svaghed for klassiske og alligevel originale kærlighedshistorier, hvis du er en sucker for tragisk romantik eller ærlig social realisme.
(Eller hvis du selvfølgelig bare ikke kan holde snitterne fra homolitteratur)

4 kommentarer:

  1. Ej, den bog skal da bare læses. Jeg har hørt titlen så mange gange, men aldrig rigtig overvejet den. Den er nu på min (evig så lange) to read liste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig også smukt skrevet, selvom man kan blive så gal på den. Haha

      Slet
  2. Nu et must-read i stedet for et "tja". Skide god anmeldelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre! Tak :D
      Ps. Du ved, hvor du kan få den ;)

      Slet