torsdag den 29. august 2013

Gyldendal klassikere

Michella og jeg har lavet en ny regel, når det kommer til indkøb af bøger - vi må købe én bog, når vi har læst to af dem vi har stående. Jeg har læst Fractured og The fault in our stars siden reglen blev sat og dermed kunne jeg - med god samvittighed - slå til, da jeg opdagede at vi havde sat Gift på tilbud!

Tove Ditlevsens selvbiografi i Gyldendals charmerende klassikerudgave er en jeg har sukket efter og pillet ved og overvejet længe efter at være blevet draget af bagsideteksten, men jeg har ikke fået gjort noget ved det, fordi jeg simpelthen læser så få biografier og dermed ikke har været heeelt sikker på, om jeg nogensinde ville nå til den. Det er jeg nu ikke i tvivl om at jeg gør! Den virker enormt interessant og - indrømmet - så er Ove Ditlevsen jo en af vores største forfattere.

Udover Gift har jeg også Madame Bovary og Den Store Gatsby i klassikerserien og har planer om at erhverve mange flere - helst dem alle tænkte jeg til at starte med, men så kom jeg i tanker om at Søren Kierkegaard indgår med intet mindre end to titler, hvoraf Enten Eller er i to bind. Så okay, næsten alle. Næste gang sigter jeg efter Hærværk. Men det bliver tidligst, når jeg har læst to bøger mere. Fantastisk regel.



Har I stiftet bekendtskab med Gyldendals nye klassikerserie?

14 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig ufatteligt til at høre din mening om Tove Ditlevsen!
    Udover det, så har jeg ikke det store bekendtskab til denne nye klassikerserie.

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare en flot bog, jeg kender slet ikke til Gyldendals klassikerserie, men den skal da vist tjekkes ud, for de ser da rigtig fine ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er virkelig fine og mange af dem er i nyoversættelser. Dét er skønt!

      Slet
    2. Ja det kan man godt bruge af og til, specielt når det er maaange år siden de er blevet oversat! :)

      Slet
    3. Ja, lige præcis - der er jo ingen grund til at gøre det svært for sig selv, hvis det kan undgås ^^

      Slet
  3. Jeg kendte slet ikke Gyldendals nye klassikerserie, men den er faktisk ret fin. Jeg skal i hvert fald have tjekket den nærmere ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er heller ikke så forfærdeligt dyre, faktisk - det er helt genialt :D

      Slet
  4. Åh jeg synes faktisk slet ikke de er pæne :( Kan ellers rigtig godt lide Gyldendal, men den der store, grimme, hvide bjælke i siden kan jeg bare slet ikke arbejde med. æv!
    ps. meeeega god regel :D!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det største problem med dem er, at de er liige lidt neutrale. I hvert fald Madame Bovary, kunne godt have haft en mere spændende forside, selvom den nuværende også har en ganske nydelig symbolik ^^
      Og ps. jaaaa! :D prøv den!

      Slet
  5. Jeg synes faktisk, at de er fine. Dog ejer jeg ikke en eneste i serien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den slags bøger, der laver blikfang i reolen, hvis man stiller dem op sammen ^^

      Slet
  6. Super god regel. Altid godt at få læst noget af det man har ståenden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lige præcis - det hober sig jo op det skidt! :D

      Slet