lørdag den 17. august 2013

"Vær nu lidt frisk!"

Planlagt indlæg



Introvert
Anna Skyggebjerg
Rosinante, 2013
9788763827164

Okay, indrømmet - jeg læste den her bog under største modvilje og total tvang fra min læseliste til skolen. Det er mit syn på den muligvis blevet påvirket af, men så igen. Det var sgu heller ikke en bog jeg nogensinde kunne finde på at åbne frivilligt alligevel.

Stop dig selv, var nogenlunde den eneste tanke, der roterede i mit hoved efterhånden som jeg kom længere og længere ind i Skyggebjergs sørgelige forsøg på at overbevise sine læsere om, at der absolut intet er galt med at låse sig ude på lokummet og 'lade op', som hun kalder det, når man har været social i mere end et par timer ad gangen. Det er fair nok, jeg dømte hende ikke til at starte med, men efterhånden som hendes totale vanvid af 'ekstroverte mennesker er også bare mega overfladiske og ueffektive'-formaninger begyndte at tage til blev jeg altså småirriteret. Hun bruger 190 sider på at fremhæve introverte mennesker, som den bedste type man overhovedet kan komme i nærheden af og selvom målgruppen er introverte (skægt nok), så må det gloriepudsning altså have en grænse. Men det havde det ikke. Hun går så langt, som til at gå helt i spagat over at hendes boss har bedt hende, denne stakkels introverte medarbejder, om at smile mere til møderne med deres klienter. Hvad ligner det også. Så må hun altså have et prej om, hvornår hun skal smile og hvor meget, for ellers kan hun simpelthen ikke overskue opgaven (I kid you not, det står der).


Faktisk virker det som om at bogens eneste morale er, at introverte har brug for alenetid, brug for tid til at fordybe sig og brug for at ekstroverte mennesker holder sig lidt på afstand.

Et helt konkret eksempel er, når der er en familiefødselsdag eller et andet stort arrangement, som man desværre ikke kan melde afbud til (det er helt okay at sige nej til store arrangementer. Ingen har krav på dig!). Her råder Skyggebjerg sine læsere til, at man lige ringer til festens vært og påvirker bordplanen lidt, så man ikke ender med at sidde til bords med en ekstrovert, der skulle komme til at prøve at peppe den introverte lidt op. For det er ikke sjovt. Introverte, ifølge Skyggebjerg, vil helst bare gerne have lov til at sidde til bords med alle de andre introverte og det er helt okay at bede værten om det. De introverte kan så have alle deres intelligente og dybe samtaler i fred, uden at skulle frygte for at en eller anden tosse pludselig vil skåle med dem eller - åh nej - smalltalke.
Jeg kan godt se hendes pointe. Men jeg synes også at hun gør problemet større end det behøver at være, ved at kræve særbehandling fordi at hun fungerer socialt på en anden måde end hvad 'samfundet kræver af hende' (også Skyggebjergs ord). Jeg følte mig faktisk en smule introvert, indtil jeg fik bladret igennem de første 80 sider. Nu kan jeg godt se, at jeg nok ikke rigtigt kan kaste mig selv i den kategori alligevel. Jeg præsenterer mig i hvert fald ikke som Bjarne, når jeg har glemt at forberede min smalltalk hjemmefra (det står der også).

Introverte lægger mindre vægt på materielle goder end ekstroverte. Introverte er mindre tilbøjelige til at foretage risikofyldte investeringer end ekstroverte.

Jeg føler at alt er galt med den her bog og at den læner sig langt mere op af at være selvbiografisk end selvhjælp. Hun har et langt, langt kapitel om at være introvert på en arbejdsplads, for eksempel. Et kapitel der kun henvender sig til folk, der arbejder i kontorlandskaber, ligesom hende selv. Derefter har hun et kapitel om at være introvert leder. Altså, jeg kan godt se at det er relevant at tale om introverte børn og familier, men at bruge flere sider på, at give gode råd til den introverte leder er bare for snævert. Ligesom at de introverte, der ikke arbejder på kontorer heller ikke kan bruge den del til noget som helst. Det er som om, at hun bare skulle have et ekstra afsnit på, for at give sin bog lidt mere tyngde, hvilket den slet ikke får. Tværtimod, virker den faktisk bare rigtig overfladisk, generel og stereotyp. Det jeg aller mindst forstår er, at vi har fået den her bog for som læsestof til handelsfagskolen - hvis vi virkelig havde brug for den her type selvhjælpsbog, så er jeg rimeligt overbevist om, at vi har valgt den forkerte branche. Ikke kun fordi den elegant bliver overset sammen med et hav af andre brancher, der ikke inkluderer kontorarbejde, men fordi at hvis vi havde brug for at lukke os ude på toilettet og 'lade op' efter at have smalltalket for meget, så ville vi tilbringe en halv arbejdsdag på tønden. Bare en tanke jeg fik, da bogen (endelig) lakkede mod enden.

Hun har nogen fine pointer af og til, men de bliver desværre overskygget af alle de pivringe og derfor følte jeg ikke for at give bogen andet end én eneste stjerne på min Goodreads. Den dræbte min læselyst en lille smule og det er jeg sur over.

10 kommentarer:

  1. HAHA! Det lyder virkelig som om du har været gennem et litterært helvede, men jeg skal heller ikke gøre mig klog på selvhjælpsbøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du hellere læse den!

      Slet
  2. For et par måneder siden var der virkelig et boom i bloggere der læste selvhjælpsbøger med Introverte, som fokus og det blev næsten en hel dille, at kunne erklærer sig for introvert. Selv synes jeg det er blevet taget til lidt for store højder, for man kan altså sagtens være stille eller generet uden, at være en decideret introvert - jeg tror selv jeg er en blanding, men pludselig skulle alle knalde en mærkat på og sige 'se selv, jeg er helt normal.' :/ Jeg tror måske bare jeg har allerede har fået nok af begrebet 'introvert' ha :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også et skrækkeligt begreb, specielt hvis det er defineret af denne bog. Det kom næsten til at lyde helt handicappet, selvom hun prøvede at få det til at lyde omvendt....

      Slet
  3. Sikke en omgang! Jeg har desværre hørt samme dom andetsteds fra, så den er nok god nok :) God anmeldelse ;)

    Jeg fatter virkelig ikke hvordan sådanne bøger bliver udgivet i første omgang - jo, der er helt sikkert nogle mennesker, som kunne have lyst til at læse den, men den slags groft generaliserende bøger bliver jeg så træt af... For selvom din (forfatterens) oprindelige formål reelt var at ville hjælpe (hvilket det realistisk set nok sjældent er), så har du lige fuldstændigt gjort det modsatte ved at stille alle "hjælpe-situationer" så karikeret op, at det er fuldstændigt formålsløst...

    Jeg er personligt nok mest extrovert, har ingen problemer med smalltalk, og synes generelt fester er sjove, men derfor holder jeg da ligeså meget af at bare sidde for mig selv en hel weekend med min bog, og egentlig helst være fri for andre - og sådan er vi vel flest.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte præcis det samme, da jeg læste den - hvordan har du fået udgivet den her?! Det var da total tom læsning, hvis ikke man tilfældigvis havde det præcis som hende... Ja, måske man nærmere skal betegne sig som et sted i midten, så man ikke behøver at melde afbud til alting xD

      Slet
  4. HAHAHHAHAHAHAHA!!!
    Jeg kan godt li dig. Du har lige reddet min dag fra at være nedern fordi jeg har læst dumme Cassandra Clare hele dagen.
    Fuck hvor er det sjovt! Forstå mig ret, jeg har intet imod introverte mennesker (lige som jeg intet har imod ekstroverte eller andre mennesker for den sags skyld) - men hvad er der blevet af bare at kunne kalde sig genert, uden mærkatet?? Og HVORFOR i alverden skal generte mennesker dog have den særbehandling, bogen foreslår? Altså, come on - vi bliver alle sammen smidt ud på dybt vand engang i mellem, men det ender sgu da med at man begynder at ringe op til værten, næste gang man skal til fest og siger, at man altså gerne vil sidde sammen med alle de andre tykke mennesker, for det har man det altså bedst med, for tynde mennesker forstår os jo slet ikke..
    COME ON!!
    (Og lige et ekstra hahahahhaha for det sjoveste jeg har læst i dag!!)

    SvarSlet
    Svar
    1. HAHA! Hvor er det en pragtfuld sammenligning! Forfatteren siger faktisk, at være genert er en decideret pinefuld sindstilstand, der slet ikke kan sammenlignes med at være introvert. Og alligevel lader det til at være samme gennemgående symptomer...
      Jeg er glad for at kunne redde din dag! :D

      Slet
  5. Skæg anmeldelse. Bogen vil jeg holde mig langt væk fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i hvert fald min anbefaling. Hah. Tak ^^

      Slet