torsdag den 26. september 2013

Saab


En mand der hedder Ove
Fredrik Backman
People'sPress
9788771373349

Udkommer i dag, den 26. september 2013

Jeg mødte En mand der hedder Ove med forventningen om, at nu skulle jeg dælme bare have en bog om der var sur. En der var bitter, tvær og gnaven. En gammel mand, der bliver sjov, fordi han kalder naboens hund for en vinterstøvle og vinterstøvlens ejer for en Mæhæ og desuden sparker en masse dæk og snerrer en helvedes masse af folk, fordi de ikke overholder regler. Det fik jeg også.
Men jeg fik så meget mere end det.

"Ham den fyrreårige laps med skægstubbe fra huset skråt overfor kommer joggende forbi. Anders, hedder han vist. Nyindflyttet, ved Ove, har nok ikke boet her i mere end højst fire-fem år. Og har ellerede haft held til at få smisket sig ind i ejerforeningens bestyrelse. Sådan en orm. Tror, han ejer hele gaden nu. (...) Kører Audi, gør han også - det har Ove selv set. Og det kunne man jo sige selv. Selvstændige og andre fjolser, de kører Audi. De ved jo ikke bedre."

En mand der hedder Ove handler om Ove, der er træt af livet. Han bor i et villakvarter fyldt med tvivlsomme typer, der enten ikke har kørekort, ikke kan bakke med trailer eller ikke kan forstå at det er strengt verboten at køre i kvarteret. Ja, det er meget at skulle trækkes med. Netop, da hans nyindflyttede (rigtigt nyindflyttede) nabo ikke kan finde ud af at bakke med sin trailer begynder tingene at ændre sig for Ove. For pludselig bliver der en fandens rend i hans hjem. Homoseksuelle, overvægtige, journalister, gravide udlændinge og en pokkers masse drog bare for at tage nogle af dem. Og en tvivlsom kat. De spænder konstant ben for alle hans planer, hvilket i sidste ende viser sig at være en god ting. Men nok ikke, hvis du spørger Ove...

"En fem-seks gange i nat var Ove vågnet ved, at katten mere end bare en smule respektløst var krøbet op og havde lagt sig ved siden af ham i sengen. Og lige så mange gange var katten vågnet ved, at Ove mere end bare en smule hårdhændet havde den ned på gulvet igen."

Sideløbende med den nutidige handling følger vi Oves livshistorie, fra han voksede op, mistede sine forældre, fik rigtigt arbejde, renoverede sit hus og vigtigst af alt, mødte sin kone, Sonja. Jeg troede at bogen her skulle være en humoristisk roman om den sure Ove og hans hverdag, men Backman når så mange flere dybder end blot Oves gennemarbejdede og sympatiske personlighed. Han bringer også en kærlighedshistorie op, der fuldstændig når højderne på den vi ser i Disney-filmen Op! (bare som et godt eksempel). For der er en grund til at Ove han altid er så sur. Og det er en god grund, der stemmer overens med, hvorfor hele hans køkken er sænket, så det ligner det er beregnet til børn. Og hvorfor han mangler så stor en del af sig selv, at han faktisk ikke har lyst til at leve mere.

"Sonja plejede at sige, at Ove 'bar nag'. Som dengang han nægtede at handle i det lokale bageri i otte år, efter de havde givet ham forkert tilbage, da han købte kage engang i slutningen af 90'erne. Ove kaldte det at 'være principfast'. De var aldrig rigtig enige om det med ord."

En mand der hedder Ove er både rørende og hysterisk morsom på en måde, der gjorde det svært for mig ikke at puste luften hårdt ud af næseborene (måden man (jeg) griner på, når man sidder helt alene) imens jeg læste. Ove er fantastisk og svær ikke at elske. Læs den, for pokker. Den er god.

7 kommentarer:

  1. Uh sikke en enormt god anmeldelse!! Den giver mig virkelig, virkelig meget lyst til at læse bogen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Juhuu, tak! :D det synes jeg virkelig du skal. Jeg sad og klemte en lille bitte tåre til sidst.

      Slet
  2. Den lyder altså bare skæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du hørte mig puste luften hårdt ud af næseborene xD

      Slet
  3. SÆRDELES misundelig over, at du har læst den bog! Har gået og glææædet mig til at få fingrene i den! Super fin anmeldelse! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor skal du glæde dig! Jeg er vildt begejstret for den - glæder mig til at høre hvad du så synes :D

      Slet
  4. Tak for den super fine anmeldelse. Jeg har længe haft denne bog i kikkerten, og du har helt klart overbevist mig.

    SvarSlet