onsdag den 30. oktober 2013

Den mystiske sag om hunden i natten

Jeg er netop hjemvendt fra en tur i Betty Nansen teateret, hvor jeg sammen med en veninde, har set dramatiseringen af Mark Haddons, The curious incident of the dog in the night-time.

Wauw.

Billede lånt fra: http://www.bettynansen.dk/den-mystiske-sag-om-hunden-i-natten.html

Jeg var enormt imponeret af bogen (anmeldelse kan findes hér) og i hvert fald ligeså imponeret af den dansksprogede opstilling af den. I rollen som den 15-årige Christopher med asperges og en foragt for farverne gul og brun, var Thure Lindhardt og for fanden, det gjorde han godt - da jeg vendte siderne i bogen, opfattede jeg slet ikke Christophers mimik og fremtoning, eftersom at han selv fortæller sin historie og dermed ikke har lagt vægt på det. Men det gjorde Thure Lindhardt med så voldsom en indlevelse, at da de gik af og bukkede, og hans ansigt igen var tilbage i normale folder, var jeg helt paf over, at han ikke naturligt lignede Christopher, med ticks og jagede øjne.

Scenen var sat op uden vanvittigt mange rekvisitter. Lys og lyd angav, hvad der skete i historien, Mille Dinesen spillede rollen som Christophers hjælpelærer og fortrolige, samtidig med at hun læste op fra bogen (som Christopher selv har skrevet), så vi alle sammen var med på, hvad der skete i hans hoved. Fire skuespillere, var der til forskellige bi- og statistroller, udover Christopher, mor (Stine Stengade), far (Henrik Lykkegaard) og Siobhan (Mille Dinesen).

Enkelte twists i forhold til den egentlige handling var der ligeledes gjort plads til, hvilket for en fan af bogen kan gå begge veje - jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg synes om dem, men jeg hælder sgu nok egentlig mest til, at det var ret fedt. Til gengæld vil jeg æde min gamle hat på, at de publikummer, der ikke havde læst bogen på forhånd, har været ret så forvirrede - for hvorfor har Christopher en god dag, fordi han har set 3 røde biler i træk på vej til skole og hvorfor vil han ikke have den gule del af den rare nabos kage? Jeg er glad for at jeg havde læst den, så jeg ikke gik glip af nogen referencer!

Det var gennemført, godt og vellykket.

Faktisk så gennemført, at enkelte passager fra bogen, var trykt på plakater, der hang rundt omkring i teateret - herunder Christophers skema og et matematikstykke, som jeg aldrig forstod så meget af:



Gad vide, hvor man får fat i dem - den med skemaet måtte gerne pryde mit værelse.



Til sidst vil jeg endnu en gang slå et slag for The curious incident of the dog in the night-time. Det er altså en fab bog. Den koster 129,95 hos Bog & idé i Nørrebro Bycenter.

2 kommentarer:

  1. hvor lyder det fint! Og hvor burde jeg virkelig snart få læst den bog!

    SvarSlet
  2. Det var simpelthen så godt! og det også virkelig, virkelig en god bog :)

    SvarSlet