tirsdag den 29. oktober 2013

Young Artemis Fowl


Artemis Fowl
Eoin Colfer
Puffin Books, 2001
9780141339092
119,95 hos Bog & idé, Nørrebro Bycenter

Artemis Fowl er 12 år gammel, han er et geni, et vidunderbarn og så er han kriminel.
Efter hans fars forsvinden er familieformuen langsomt begyndt at ryge ud i sandet, men Artemis Fowl har en plan. Han ved tilfældigvis at feerne har masser af guld - nu handler det bare om at lokke det fra dem.

Jeg synes at den startede rigtig, rigtig tyndt. Jeg kunne ikke finde hoved og hale i noget som helst - først var der den her 12-årige knejt, som opførte sig som en middelaldrende superskurk og hans mega bredskuldrede følgesvend. Det kunne jeg forholde mig til. Men så kom feerne. Og så røg jeg af på den, lige indtil Artemis Fowl følte for at oplyse mig.
Herefter tog den ene side den anden.

Artemis Fowl er den klassiske 'antihelt' og fungerede først rigtigt for mig, da han blev sat i forhold til sin mor. Først der, kunne jeg rigtig greje ham. Butler, på den anden side, er nok en af de sejeste karakterer jeg nogensinde er blevet introduceret for. Kæmpe stor mand, der kan gøre enhver til bankekød. Stor, som lav, som trold. Jeg var vild med ham, oven i at han fungerede røvgodt sammen med Artemis. Deres bånd fascinerede mig og jeg glæder mig uden tvivl til at læse mere om dette højest umage par.

Jeg følte mig dog ikke helt sat ind i feernes verden. Jeg rodede rundt i de øverste rækker, kunne ikke finde ud af, hvem der var kentaur og hvem der havde en staniolhat (hvilket ærger mig. Jeg er sikker på staniolhatten ville være min yndlings, hvis jeg kunne hitte ud af, hvem det var). Jeg gav Artemis Fowl fire stjerner på Goodreads, for at være pisse awesome, men som nævnt også tarveligt forvirrende. Det gjorde nok ikke sagen bedre, at jeg tog den på engelsk. For første gang i meget lang tid, måtte jeg slå et ord op, fordi jeg kunne mærke, at det blokerede for min forståelse af handlingen. Det gjorde ondt på egoet, det gjorde det altså. Men jeg synes den var god. Rigtig god. Hvis du er til ungdommelig fantasy, så vil du falde for Artemis Fowls fascinerende fortælling.

2 kommentarer:

  1. Ah - Artemis Fowl. Alle elsker den, og jeg kom aldrig igennem den. Det er lidt en skam :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det altså lidt, Rikke... den er jo skide god! ^^

      Slet