torsdag den 7. november 2013

Genlæsningens glæde

Det er virkelig, virkelig lang tid siden, at jeg har taget mig tid til at genlæse noget som helst. Det skyldes egentlig, at mit værelse bugner med bøger, jeg endnu ikke har læst og de er derfor kommet i første række. Jeg havde helt glemt, hvordan følelsen af at genlæse er.

Når jeg læser en ny bog er jeg all; "WHAT, HVAD SKER DER NU, ÅH JEG MÅ LÆSE VIDERE DET BLIVER SIKKERT GODT!" eller selvfølgelig den anden vej rundt; "Hvad fuck er det er, hvorfor stopper det ikke, skrev hun virkelig det? ÅhGud, ÅhGud, ÅhGud..."
Der er selvfølgelig ingen nuancer af grå inde mellem det sorte og hvide her.

Når jeg genlæser en bog er det jo fordi den er god. Så der kan jeg referere til første scenarie i caps lock. Men spændingen er jo lissom røget af, fordi jeg ved jo godt, hvad fanden der sker. Til gengæld er der den anden følelse, som er mindst ligeså god;
"Åh, hvor jeg glæder mig til ... "

Efter at have gloet olmt på hele den stak bøger jeg postede i går gik jeg i baglås og valgte at tage Hunger Games ned af hylden igen. Hvis jeg skal have så meget der venter, så kan det også bare være lige meget! Det var en god beslutning. Den er stadig ligeså god som første gang. Nu sidder jeg bare og glæder mig til mine yndlingsøjeblikke kommer, så jeg kan nyde disse passager igen, samtidig med at jeg sidder og bliver helt salig over at genlæse ting som jeg havde glemt skete. Hvor er det amazing altså. Nu må jeg genlæse Harry Potter. Der er ikke andet for.


4 kommentarer:

  1. Åh genlæsning. Det er fantastisk. Jeg har også selv lige genlæst "The Night Circus", og nydt at få genopfrisket mine yndlingssætninger, og glædet mig til at læse mine yndlingsscener. Så fint.

    .. Jeg hopper også snart i HP-båden igen, tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare sådan en rar følelse!

      Den båd har jeg også bare savnet...

      Slet
  2. Jeg må også snart genlæse en rigtig god bog igen, jeg tror bare at min virtuelle genlæsnings-stak er ved at være ligeså stor som min TBR(-fucking-soon) stak er. Overdrivelse fremmer forståelsen, forstås.

    SvarSlet
    Svar
    1. Se, dén følelse kender jeg også bare godt! :D

      Slet