fredag den 6. december 2013

En større opgave


Jeg har sat en udfordring op, sammen med en kollega. Hvis han færdiggør Harry Potter serien (hvordan kan man stoppe midt inde i Fønixordenen og så aldrig gå i gang igen?!?!), så læser jeg Ringenes Herre.

...

Det er på sin vis en unfair udfordring. Vi kan vist blive enige om, at Ringenes Herre niveauet er lidt højere end Harry Potter niveauet. Og jeg er én gang gået død i Ringenes Herre, så jeg må indrømme at den skræmmer helt usigeligt meget - specielt leveret med kommentaren;

Det er helt okay at springe et par sider over, når han begynder at beskrive omgivelser.

Godt, at jeg har en solid ryggrad og aldrigsvigtende koncentrationsevne. På den lyse side har jeg været mellem 10 og 12 år gammel, da jeg gik død i den første af dem. Så, mon ikke jeg til en start kan gnaske mig igennem Hobitten. I hvert fald prøve, inden jeg giver op. Ønskescenariet er, at jeg virkelig bliver fanget af det - det vil jeg altså gerne. Det lyder ret najs og den her udgave, som jeg fik skaffet af Hobitten er jo lige til sneglespor hele vejen fra Bog & idé og hjem til mig selv! Harper Collins lærredsindbunden collectors edition. Bookgasm. Den kan aldrig være helt skidt i sådan en fin udgave. Jeg glæder mig til at springe i med begge ben til navlen.


10 kommentarer:

  1. God idé at starte med Hobbitten, den er ikke ligeså tung, og du kommer ind i universet. Men please lad være med at springe beskrivelserne over, du kan skimme dem, men du må ikke droppe dem - det er der han opbygger et helstøbt univers.

    Og giver du lige din kollega et lille dask i baghovedet fra mig? Det er fint nok at man ikke har læst HP, men ikke når man arbejder i en boghandel. Men okay, skal man stoppe et sted, forstår jeg godt man stopper midt i femmeren - den bliver lidt tung.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha! Det vil jeg hjertens gerne. Og skal nok kæmpe mig igennem alle beskrivelserne også (lover jeg nu og græder senere)

      Slet
  2. Jeg tror (håber) virkelig, at det vil gøre en forskel for dig, at du første gang kun var 10-12 år gammel første gang - det er ikke en børnebog på nogen måde! Hobitten er noget mere enkel at gå til (jeg savler helt vildt over den udgave, den er SÅ fin! Men jeg har allerede 3 versioner af bøgerne, så...), men Ringenes Herre er altså noget helt specielt, og det er jo "faderen" til næsten al fantasy, der skrives i dag.
    Jeg synes absolut heller ikke man skal springe noget over, for som Heidi siger, så er Tolkiens allerstørste bedrift, at han virkelig har lavet en hel verden! Prøv at glæd dig over det smukke sprog, HUSK at de er de første 100 sider, der er klart de langsommeste (derefter tager det noget mere fart) og så bare tag det stille og roligt - jeg elsker at læse hurtigt, men lige med RH tror jeg den vinder meget ved at tage den lidt af gangen :)
    Det blev en længere svada, men jeg holder så meget af Tolkien, og jeg håber du kommer til at gøre det samme ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, tak for opmuntrende kommentar! Jeg har helt sikkert mere mod på dem nu. De lyder jo awesome, altså

      Slet
  3. Jeg bliver altid lidt ked af det når folk siger Ringenes Herre er kedelig! :'( Og så synes jeg altså hans naturbeskrivelser er meget kortere/fordøjelige end fx. Hulebjørnens Klan af Jean m. Auel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke udtale mig om det endnu. Men jeg vil finde ud af det!

      Slet
  4. Det er uden tvivl den smukkeste udgave af Hobitten nogensinde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så lækker. Jeg er helt tosset med den!

      Slet
  5. Vil du gerne høre noget? Min kæreste, som ellers læser og f.eks. har læst alle Dan Brown bøgerne, har aldrig læst Harry Potter bøgerne .........................................................................................
    Det får mig nogle gange til at tvivle på hele min fremtid! (jeg plager ham om at læse dem mindst en gang om ugen)...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fascinerer mig at den slags mennesker findes. Kan du dyppe dem lidt i chokosovs eller sådan noget?

      Slet