lørdag den 28. december 2013

Kunsten at være kvinde


Kunsten at være kvinde
Caitlin Moran
Gyldendal, 2013
9788702143911
199,95 hos Bog & idé

"Det er rart at være kvinde i det nye årtusind. Vi har både stemmeret og p-piller, og der er ingen, der har brændt os på bålet som hekse siden 1927."

Caitlin Morans feministbibel af et smukt og relaterbart værk strækker sig fra hendes 13-års fødselsdag og frem til hendes nutidige jeg og inkluderer både hendes egen rejse, oplevelser og lærdom og en løftet pegefinger til vores generations ignorante holdning til ligestilling. Det er en bog, som alle kvinder uden undtagelse (fucking punktum) skal læse og tage ved lære af - for skal vi i virkeligheden finde os i den heteroseksuelle mands verdensorden? Hvorfor skal vi have mindre i løn og hvorfor er abort så forbandet tabu og hvorfor er det, at vi skal fjerne alle former for kropsbehåring? Der er jo noget rivende galt.

Jeg er vild med bogens uformelle tone. Den er morsom og den bliver ikke på noget tidspunkt et regelsæt for, hvordan man skal opføre sig og agere som feminist. Der er ingen nye informationer at hente, men blot et fin gennemgang af alt det vi for fanden burde vide, men bare lidt har glemt midt i det hele. Den prøver ikke at gøre feminisme sexet - hvorfor skal feminisme være sexet? Tværtimod, så definerer den, hvad feminisme er. For det er altså ikke bare bitches uden et gran af makeup i skalle, hår i armhulerne og trampolinpatter, der råber. Det er, som Moran selv så fint formulerer det:

"Men nu spørger du muligvis dig selv: 'Er jeg feminist?' Det er jeg måske. Jeg ved det ikke! (...)
Jeg forstår dig.
Så her har du en måde at finde ud af, om du er feminist på.
Stik hånden ned i trussen.
a) Har du en vagina? og
b) Vil du bestemme over den?
Hvis du svarede 'ja' på begge spørgsmål, så tillykke! Du er feminist."

Mere vil jeg ikke sige. Læs den, de damer (og herrer). Spred det gode ord!

7 kommentarer:

  1. Hvor er det en fin anmeldelse! Jeg ser virkelig, virkelig(!) frem til at læse den kære Moran. Åh, sikke dog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig til du kommer i gang :D

      Slet
  2. hihihi, jeg elsker billedet :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er lidt ked af, at jeg ikke havde nok tamponer til at lave et bjerg... Men tak! :D

      Slet
  3. Jeg har ikke læst den, men alligevel er jeg allerede sindssyg træt af bogen! Det er kvalmende slogans som:
    "Stik hånden ned i trussen.
    a) Har du en vagina? og
    b) Vil du bestemme over den?
    Hvis du svarede 'ja' på begge spørgsmål, så tillykke! Du er feminist."

    Og malende beskrivelser af forfatterens egen menstruations-oplevelser (og hvem fanden gider smage på sit eget menstruationsblod...) der har fået mig til, at kaste onde øjne på den.

    Jeg er slet ikke til den omgang politiske korrekte selvhjælps-bavl, som jeg synes hende Caitlin Moran fremstiller sig selv som. Er så træt af alle de 'guides' og selvhjælpsbøger til 'hvordan man er rigtig kvinde', om det er den slags der siger man skal tabe en masse kilo, gå i stiletter og 'opdage ens indre stil' eller i modsatte grøft, som Moran, jeg hopper bare ikke på.

    Måske er jeg bare ultra-ikke-femnist, synes måske ikke 'den heteroseksuelles mands verden' er så slem endda, eller også er jeg bare virkelig træt af sådanne slags bøger ;)

    Har du to X-kromosomer, så er du kvinde - og tillykke med det, gør hvad du har lyst til.

    SvarSlet