mandag den 13. januar 2014

5 bogmæssige nytårsfortsæt




1. Læs 60 bøger
Rammen om disse fortsæt må være, hvor mange bøger jeg egentlig har tænkt mig at læse. Sidste år læste jeg 50 og føler, føler at jeg er nødt til at sætte målet højere i år, til trods for at jeg måtte trække alle de korte bøger sammen, jeg overhovedet kunne for overhovedet at nå 50. Så... 60 er spændende. Jeg er forhåbningsfuld. Desuden har jeg talt sammen, at 49 af de bøger, der står i min reol har jeg endnu ikke læst. Det er mange, i forhold til at det tager mig et helt år at læse 50 bøger.

2. Læs halvdelen af de ulæste bøger der står i reolen
Den er smukt formuleret den her. Ved at eliminere i hvert fald halvdelen står jeg tilbage med en langt mere overskuelig mængde ulæst materiale. Jeg kan straffe fortsættet ved at købe flere bøger og dermed forhøje antallet hver gang, men jeg kan også please det, ved rent faktisk at skille mig af med de bøger, som jeg slet ikke magter at læse. Nå ja. Og så selvfølgelig læse det jeg har.



3. Genlæs Jakob Ejersbos værker og slut af med endelig at læse Liberty
Jeg elsker, elsker, elsker Jakob Ejersbo og er stadig sønderknust over, at han blev flået fra os så tidligt. Jeg har ikke læst den sidste bog i hans Afrika-trilogi, simpelthen fordi at så er der ikke mere. Det er en skrækkelig tanke. Min plan har hele tiden været, at jeg ville genlæse alt hvad han har skrevet, før jeg går i gang med den. Og det bliver målet i år. Jeg glæder mig helt vildt.

4. Læs 3 bøger af John Irving
Jeg har ingen tanker om, at jeg vil meje mig hurtigt igennem min samling af Irving-bøger til trods for at, let's face it, det er dem, der udgør størstedelen af mine ulæste bøger. Det er ligegyldigt. Jeg skal bare nyde dem og i år regner jeg med at nå at kunne læse tre nye. Også dette glæder jeg mig til!



5. Læs mindst én serie/trilogi færdig
Jeg er pt i gang med Artemis Fowl, Divergent og Slated. Artemis Fowl tror jeg sgu ikke jeg bliver færdig med - der er for helvede 8 bind. Men jeg har købt den næste i rækken og den glæder jeg mig til at læse. Divergent bliver jeg nok ikke heller færdig med. Efter adskillige ringe anmeldelser har jeg lidt givet op på tanken om, at skulle læse den sidste. Den fungerer fint som et to-bindsværk i mine øjne. Slated derimod er nok den, der kommer til at opfylde fortsættet. Jeg glæder mig i hvert fald helt vildt, til den sidste bog i trilogien kommer!

12 kommentarer:

  1. Gode forsætter :)
    Jeg begyndte at tælle mine ulæste i går, men da jeg nåede 50 og der stadig var flere, stoppede jeg for ikke at blive deprimeret. Skal helt sikkert også have gjort et indhug der!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu engang også sjovere når man har læst sine bøger :D

      Slet
  2. Hvor er det et fint indlæg ^^ Jeg synes du er sej, og du kan godt læse 60 bøger .. Om noget må du ud og købe nogle nye tynde nogen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha. Jeg lægger mig i selen!

      Slet
  3. Kærlighed på Afrika-trilogien! Jeg har faktisk aldrig læst Nordkraft, måske det skulle blive i 2014..

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er i hvert fald svinegod ^^

      Slet
  4. Jeg er med på nummer 2 - og kan anbefale at lave et 'to-be-read' jar til det formål (jeg har så lavet en æske, men altså..) Desuden har det hjulpet gevaldigt på min motivation, at jeg har besluttet ikke at købe flere bøger, før det mål er nået (What have I done!?)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har allerede sådan et famøst glas. Men bliver lidt modsat-Jytte, når jeg trækker titler fra det. Så er det jo for fanden ikke de sjove bøger at starte på lige pludselig..... Suk.
      Bogkøbestop derimod. It's tempting. Og fucking svært.

      Slet
  5. Jeg har også lavet et TBR jar, hvor de fleste af mine støv-på-hylden bøger er i. Det er blevet brugt 2 gange i alt, og har mindre end 2 måneder på bagen - så det er okay.

    SvarSlet
  6. Jeg elsker Ejersbo-temaet. Åh, den mand var genial. Exceptionelt genial.

    .. Og så er jeg selv i gang med at tømme ud i mine ulæste bøger. Da jeg opdagede bøger fra min fødselsdag, jeg endnu ikke har fået læst, begyndte jeg at skamme mig. Så NU skal der læses.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så helt enig... åhr mand.

      Haha! Jeg har bøger fra da jeg stadig boede hjemme. Ikke mange. Men for mange....

      Slet