søndag den 19. januar 2014

Boghandleruddannelse

Med tryk på uddannelse.

Jeg er alt for ofte kommet ud for, at folk simpelthen tror at jeg tager pis på dem, når jeg fortæller dem at jeg er i færd med at uddanne mig til boghandler. Samtidig føler jeg, at jeg bliver taget pis på, under min uddannelse, fordi jeg ikke undes noget så småligt og åndssvagt som et studiekort - for eksempel. Det bliver simpelthen ikke taget alvorligt som en uddannelse i mange kredse, hvilket er straight on pisse irriterende. Jeg synes i hvert fald selv det er ret cool, at manden eller damen nede i den lokale butik faktisk ved hvad han/hun snakker om, når der bliver guidet i bøger eller kontorartikler.

Så her har i det altså! Boghandler-lektier. Udover de tre titler, har jeg også er kompendium jeg skal læse til mit næste skoleophold, som starter i næste uge. Så jeg sidder nu i morgenkåbe med en lille bid stress på og læser lektier. Wupwup.


God søndag!

10 kommentarer:

  1. Åh, det kender jeg godt. Altså på et lidt andet plan men alligevel. Jeg læser Informationsvidenskab og kulturformidling på KU. Men hvis man fortæller det til folk, kan de ikke forstå, hvad det er, derfor siger jeg for det meste bare, jeg læser til bibliotekar (hvilket folk bedre kan forholde sig til). Men wow hvor har jeg mange gange fået kommentaren: "Skal du seriøst bruge 5 år på at lære at tysse på folk?". For nej, bibliotekarer laver jo slet ikke andet end det.. (og så nævner vi ikke engang, at jeg ikke regner med, det er bibliotekar, jeg skal være, når jeg er færdig).

    Det er ikke helt det samme, da det jo i det mindste giver studiekort og alle andre studiegoder, men nøj hvor er det alligevel træls, at folk har den holdning. Jeg synes bare, det er sejt, du læser til boghandler! Det virker som en rigtig fed uddannelse, og selvfølgelig skal der uddannes boghandlere. Det er jo ligesom meget rart, at folk der arbejder i en boghandler rent faktisk ved, hvad de snakker om, og kan hjælpe en på bedste vis :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, det er altså også en fed uddannelse! Kæft, du kan bruge den til meget, så vidt jeg ved. Det kunne være fedt, hvis folk bare accepterede at de ikke kender til alle verdens uddannelser i stedet for bare at gå ud fra, at man tager pis på dem...

      Slet
  2. Du er så god, og jeg synes det er den sejeste uddannelse i verden. No shit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er også sød! Jeg kan også ret godt lide den ^^

      Slet
  3. Det er så frustrerende, når ens uddannelse ikke tages alvorligt, kender det fra da jeg læste japansk på uni, folk spurgte altid "hvad skal du bruge det til?, Kan man få job bagefter?" Men alligevel var det lidt sejt, fordi det er noget de færreste tænker på at læse.

    Jeg vidste faktisk ikke (altså før jeg begyndte at læse med på bogblogs) at man kunne blive uddannet til boghandler, men det er rart at vide at nogen af dem bag disken i boghandleren faktisk ved hvad de taler om! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vildt frustrerende! Men virkelig også cool med nicheuddannelserne :)
      Ja, selvfølgelig! Kompetent og faglig vejledning ^^

      Slet
  4. Jeg skulle til at skrive et laaangt indlæg om bog-uddannelser og noget med at jeg selv går på IVA, kan dog set at Simone kom mig i forkøbet :-P

    Jeg har dog en fordel i at de fleste jeg kender er typerne der er vokset op i et hjem med bogreoler (*gisp* kan vokse op i et hjem uden??) og derfor værdsætter både boghandlere og bibliotekarer. Men som Simone siger, hvem ved om jeg ender dér?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uddanner du dig også til bibliotekar? Det er virkelig en fin, alsidig uddannelse ^^

      Slet