torsdag den 30. januar 2014

"Dad, could you please fuck off? I've got my cock in Loui's cunt."


Dig og mig ved daggry
Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved
Gyldendal, 2013
249,95 hos Bog & idé

"Da de hiver os op af Limfjorden, hænger vi stadig sammen. Jeg ved ikke, hvor lang tid vi har ligget i vandet, det er ikke til at sige, man mister ligesom tidsfornemmelsen."

Louise og Liam er så smaskforelskede, at de ikke kan forestille sig et liv uden den anden. Da problemerne tårner sig op foran dem, som en konsekvens af misbrug, snyd og bedrag, føler de ikke at der en anden omvej end at springe i havnen. Bogstaveligt talt.

Hvad hverken forsiden eller bagsiden indikerer ved denne bog er, at den altså noget så grusomt langt fra er lyserød, bevægende og i stil med Romeo og Julie. Dig og mig ved daggry er ond. Den er styg. Den er totalt uegnet for mindreårige. Sex, stoffer, fordærv og vold er gennemgående passager og i stil med Nordkraft, så er det bare ikke på den pæne måde. Overhovedet. Jeg sad flere gange og skuttede mig, rynkede på næsen og var også nødt til at lægge bogen fra mig, fordi at den simpelthen bare blev for meget. Den er decideret voldsom - ikke nødvendigvis på den dårlige måde, jeg følte mig bare ikke advaret.

"Han tændte en smøg og så mig lige i øjnene, næsten som om han udfordrede mig. Jeg nikkede igen, sikker på, at intet kunne ryste mig. "Det var en sportstaske. Med en masse forskellige spændende sager i ... Værktøj." Han rystede på hovedet og kiggede længe ud af vinduet, selvom der kun var mørke udenfor."

Der er især en tarvelig passage en tredjedel inde, hvor Louise og Liam besøger Johannes. Johannes mangler en tatoveret finger og er meget generelt ikke typen du buttfucker på nogen som helst tænkelig måde. Overhovedet. Liam er der for business (jeg prøver at lade være med at spoile ...) og har taget den søde, uskyldige Louise med, som bliver parkeret i sofaen sammen med Greven imens mændene snakker.

Greven er en stor, fed, brun slange. Jeg fucking hader slanger. Ikke nok med, at denne slange er stor og fed og ulækker, så er forfatterne desværre også ret gode til at beskrive den. Det var her, hvor jeg lige måtte lægge bogen fra mig og græde lidt. Fy fan, blev der sagt!


Ser man bort fra det og at Louise er tåkrummende naiv, så er det en ganske fin historie. Jeg vil ikke anbefale den til sarte sjæle og jeg virkelig, virkelig gøre opmærksom på dens barske sider. Men er man til det, så er det en ganske udmærket læseoplevelse!

(hints, ikke latterligt begejstret, ikke skuffet)

"Jeg hev efter vejret, kunne ikke få luft, varmen i rummet, den sødlige, halvrådne stank fra Grevens terrarium, der altid hang tungt i stuen. Det summede derovrefra, højere og højere. Forbi ham, og hen til døren."

Hvis du sidder og er lidt i tvivl om Dig og mig ved daggry er noget for dig, så vil jeg varmt anbefale denne fremragende bogtrailer - den fanger essensen meget godt!


4 kommentarer:

  1. Puha, den lyder skræmmende!

    SvarSlet
    Svar
    1. En smule, men måske mest fordi jeg ikke rigtig var advaret. ^^'

      Slet
  2. Puhhh, hvor den lyder som en dyster og brutal bog.

    SvarSlet