onsdag den 15. januar 2014

Den hundredårige, THE MOVIE

I 100 år har Allan Karlsson ubevidst fucket verdensordenen godt og grundigt op.
Og han gør det stadig.

Jeg læste Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt med latterlig stor begejstring, trods massiv hype og skyhøje forventninger og jeg må indrømme at jeg havde cirka det samme til biograffilmen, der fik præmiere første juledag. Men også kun cirka, da jeg ikke helt kunne forestille mig, hvordan man ville kunne overføre bogen til film uden at ødelægge den - så det var med masser af spænding af jeg drog i biografen i søndags og bukkede og takkede, for Modtryks smukke gratis arrangement for boghandlere med både film, kaffe og croissanter. Klokken 10 om morgenen. Skøn måde at starte dagen på, med et frisk skud Allan Karlsson.



Det blev en fifty-fifty. Allan Karlsson er SPOT FUCKING ON, men desværre er nogen af bogens federe moments udeladt til fordel for mindre mindeværdige bidder. For eksempel er slutningen ændret en smule og det havde jeg ret ondt i røven over. For slutningen er jo. Åhrgasmisk. Så lad os fokusere på Allan Karlsson i stedet. Som er det sødeste og sjoveste menneske i verden. Og som bliver spillet fuldstændig lårklaskende og genialt, fuldstændig i tråd med bogen. Der er virkelig ikke noget som helst at sætte en finger på. Overhovedet.


Tag din mor, din veninde eller din bedre halvdel under armen og daf ind og se Den Hundredårige. Iz good. Og læs den helvete. 139,95 hos Bog & idé.

6 kommentarer:

  1. Det er virkelig sådan en underholdende film (og bog). Jeg er vældig glad for begge dele i hvert fald - men vrissede nu også lidt af den omskrevne slutning. Kunne så godt lide bogens, med hånd i hånd og det hele. Det var så fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at det ikke kun er mig ^^ men jeg synes nu også at den fanges godt, besides!

      Slet
  2. I lørdags så jeg filmen i biografen. Jeg har ikke læst bogen, så jeg så den åbent sind ind. Jeg må sige, at den lidt underspillede og finurlige humor er herlig, så måske bliver min næste læsning bogen :)

    SvarSlet