mandag den 27. januar 2014

The horror

Nogen bøger er de vildeste og smækreste, skatte af perfekte skønheder. Men, så er der jo også de langsomme og lettere overvægte, acneplagede børn i klassen. Og de er virkeligheden mindst ligeså vigtige som de pæne - for hvad pokker gik der nu galt....

Jeg er (heldigvis) ikke selv ejer af en overflod af grimme bøger. Jeg har faktisk ikke ret mange. Så det her er tre forskellige eksempler på, hvordan en bog kan være grim.

YAHYA HASSAN



Skide pæn i sit enkle udtryk.
Skide, fucking upraktisk i sit enkle udtryk.
Bogens skinnende, sorte forside er ekstremt skrøbelig. Kommer du en pris eller et byttemærke på den, kan du ikke trække det af igen uden lakken går med. Det mindste slag er lynhurtigt synligt og den mindste ridse ligeså. Det er hvad der, især i boghandlere, bliver betragtet som en besværlig bog - lidt i stil med Kongstads Fryser jeg, der er helt skrigende hvid. Umuligt at holde i salgsbar stand.

Han er bare ikke vild med dig



Den har filmcover. Need I say more? Jeg hader filmcovers. Nogle er ganske vellykkede, men det er kun undtagelsen, der bekræfter reglen.

World War Z



Ja, jeg er klar over at det her ikke er den, der har stået til salg i butikkerne, men skal vi ikke lige vie et øjeblik til at væmmes over, hvor mega grim en bog det her er? Det er jo helt tosset. I stedet for at bruge bogens cover, har Tellerup placeret et billede af bogens cover på forsiden. Og gjort det mere end ualmindeligt klart, at det her er et læseeksemplar. Ikke en blind mand ville være i tvivl.
Jeg siger det bare - det kan også klargøres med et diskret stempel på de forreste sider.
Som alle andre forlag gør. Ikke desto mindre en fremragende bog.

6 kommentarer:

  1. Åh hvor jeg også bare hader filmcovers, noget så nederdrægtigt. Det er virkelig noget af det værste jeg ved - jeg kan næsten ikke være glad for bogen hvis den har filmcover. Jeg hader filmcovers.

    Ift. Yahya Hassan synes jeg kun det er charmerende hvis den bliver overordnenligt slidt. Sådan har jeg det generelt med digtsamlinger, de skal helst være ved at gå op i ryggen. Være gennemgnasket, og det tror jeg virkelig godt at den kunne blive *savle*. Når det er sagt, så kan jeg sagtens forstå den problematik som forhandler, det er da noget værre tis.

    WWZ: Hahahahahahahahahahahahahahaha.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må læse den grundigt brugt. Og forbyde folk at røre ved den uden at købe den, når jeg er på arbejde....

      WWZ: Græder.

      Slet
  2. Oh shit, jeg hader filmcovers! Men dur bogen til noget? Jeg har kun set filmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Djævlen plantede idéen om filmcovers. Det er så meget spild af alting :(
      Ser man bort fra det og at det er en pocket, så er den faktisk rigtig skæg - god underholdning :)

      Slet
  3. Hahaha :'D Åh jeg er så enig. Jeg hader skinnende bøger, jeg hader det der plastic-look på Yahya Hassans digtsamling. Blah.
    Og film-covers! Åh suk. Hvorfor? Hvorfor ikke bare nøjes med at holde det på plakaterne og dvd-coverne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne godt have været meget bedre udført. Men så var den sikkert også steget i pris ...
      Det ville jeg ønske de kunne. Det er en tam omgang med sådan et filmcover.

      Slet