torsdag den 27. februar 2014

Bobolina


Bobolina
Lilja Scherfig
Gyldendal, 2014

Bobolina udkommer i dag, den 27. februar 2014 og koster 149,95,- hos Bog & idé.

Bobolina bor i cirkus Romanze og har besluttet sig for, at det sgu for helvede nu må være hendes tur til at opleve kærligheden. Så hun lader sig farve grønhåret og går straight efter cirkus' hotteste fyr ever - Dieter-mus. På vejen mod Dieters fuldstændige kærlighed onanerer hun en masse og forsøger at lære at svæve.

Denne bog sprang mig først og fremmest i øjnene på grund af dens miniformat. Den er ikke meget højere end en pocket, men har til gengæld bredde som en helt almindelig hæftet bog. Illustrationerne er ved første øjekast barnlige, men kigger man lidt nærmere på dem vil man opdage at Bobolina har glemt sine bukser. Og at det her altså er en ungdomsbog og bestemt ikke en børnebog.

"Jeg rullede håndklædet sammen til en pude, som jeg plejede, tilfreds ved tanken om at min lykkekødknap (som Carola kaldte den) virkede hvor som helst, når som helst. Carolas kødknap virkede kun under håndbruseren."

Den svinger mellem det teenage-pladder-romantiske, en hvis identitetssøgen og en masse surrealistiske og til tider fuldstændig absurde fantasier. Mest omhandlende sex. Jeg vakler lidt på præcis de fantasier. Jeg brød mig ikke om dem, men samtidig synes jeg at det var dem der mest af alt underbyggede Bobolines karakter og dermed blev de gjort uundværlige, trods at de faktisk var rent ud afskyelige og linjen mellem fantasi og virkelighed af og til fremstod en smule sløret. Det til side, så synes jeg Boboline var interessant. Ikke revolutionerende, men helt klart interessant.

Jeg er sikker på, at det her er den type bog, der vil blive brugt i dansk-undervisning i folkeskolen på et eller andet tidspunkt. Den passer perfekt til formålet. Let at gå til og med en helvedes masse skjulte hentydninger og symboler. Underholdende læsning, men desværre alt for klichépræget og forudsigelig (hvis man ser bort fra cirkus-settingen) til at den fik mig rigtig op at ringe.

"Så længe jeg havde vingerne på, tænkte jeg ikke så meget på Dieter. Vingerne fjernede følelsen af flænset sjæl. Det gjorde de faktisk."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar