onsdag den 12. februar 2014

Den evige trussel fra internettet



Internettet er en herlig ting - jeg er kæmpe fan af internettet. Man kan skrive ting på sin blog, stalke fremmede mennesker på Facebook og se sine serier på Netflix (det burde hedde Netfix)

Men internettet bærer også på en frygtelig, frygtelig forbandelse. Den dovne og den griske forbandelse.

Jeg vil ikke tale for andre end mig selv i dette indlæg (eller nogensinde for den sags skyld. Det er bare rart lige at slå det fast), men jeg synes det er pisse fedt at kunne gå ned i en tøjforretning og prøve bukserne på inden jeg køber dem. Lige se om de sidder pænt på numsen og dækker anklerne. På samme måde, som jeg virkelig godt kan lide at rende rundt mellem reolerne i film- og musikforretningerne og snuse og samle inspiration og lade mig friste. Jeg kan også godt lide at komme ind i forretninger, der har bøger fra gulv til loft. Bøger, som jeg aldrig nogensinde kunne finde på at lede efter selv, men som pludselig viser sig for mig, klemt sammen mellem Paulo Coelho og F. Scott Fitzgerald. Og som viser sig at være helt og aldeles fantastiske. Jeg kan godt lide at tage tingene ned fra hylden eller ud af bøjlen og mærke på det, inden jeg går op til kassen og gør mit køb. Jeg kan godt lide at få det i en pose og jeg kan godt lide at jeg kan gå hjem og få glæde af det med det samme.

Det bliver bare aldrig den samme glæde at klikke et billede af min vare ned i en visuel kurv, indtaste min adresse og kortoplysninger og sidde ved postkassen og vente på at Post Danmark kommer med gaver. Bevares, det er da herre nizzle at komme hjem til pakker i postkassen - næsten ligesom juleaften! Men ventetiden ... og de ekstra dadler jeg skal lægge for at få det sendt og for at nogen gider at gøre det for mig (søde gebyrer). Den grusomme stemme, der hvisker i mit øre, at jeg har frarøvet en fysisk forretning et salg. Og frarøvet mig selv den usigelige glæde det er, at komme ind i en forretning, snakke med personalet, få råd og vejledning og blive inspireret, bare fordi jeg er doven. Menneskelig kontakt! Jeg vil gerne fortsætte med at have den mulighed - og så er jeg egentlig græsk/katolsk overfor, at det betyder at jeg kun har råd til én bog eller én sæson af et eller andet og ikke fire. Det er ikke fordi jeg mangler alligevel - butikkerne derimod er pressede og mangler sine kunder. De overlever bare ikke, hvis dette internetboom fortsætter og folk i højere grad fravælger butikkerne fremfor internettet i stedet for at lade dem supplere hinanden. Jeg vælger at gå all in på fysiske forretninger. For jeg kan godt lide dem og vil gerne have at de fortsætter med at være der.

For mig handler det ikke om knaldtilbud, hurtig/gratis levering eller at det skal være nemt. For mig handler det om at bevare den her smukke, fysiske specialforretning, der både kan overraske og skuffe og give mig en unik oplevelse og ikke bare en ordrebekræftigelse. Altså. Hvor mega kedeligt ville det ikke være, hvis byens eneste boghandler var Føtex? (lad os håbe det aldrig kommer så vidt ... )

Edit 22. februar 2014:
Jeg er rigtig glad for alle jeres kommentarer! Det er rart, at høre lidt forskellige meninger til emnet - dog har jeg besluttet at det ville være pointless at sidde og besvare hver og en, siden jeg selv har tilkendegivet min egen mening i selve indlægget. :)

9 kommentarer:

  1. Åh, jeg synes det er en så svær diskussion... Som udgangspunkt er jeg helt enig med dig: jeg foretrækker også klart at gå i en fysisk butik, se på varerne, føle på dem og hvis muligt/nødvendigt at kunne tale med en ekspedient. Og jeg er villig til at betale en merpris for den service og mulighed det er.

    Problemet for mig opstår så bare, når det ikke er en 10-20% merpris jeg skal betale for servicen, men dobbeltpris! Jeg vil virkelig gerne støtte eksempelvis boghandlere (som er mine yndlingsbutikker i hele verden!), men det er svært for mig både personligt, men specielt økonomisk at acceptere at skulle betale det dobbelte for noget jeg ved jeg kan få til en langt billigere pris (og et større udvalg)... Specielt som dansker, der læser primært på engelsk.
    Og selvom jeg er så heldig at kende til flere boghandlere, der har meget dygtigt personale, så er det desværre de fleste steder jeg reelt føler jeg får noget som helst for "service-gebyret". :(

    Jeg ville ønske, at jeg altid kunne gå i fysiske boghandlere og er som sagt meget villig til at betale for god service - men så længe det er dobbelt pris eller mere, så fungerer det i langt de fleste tilfælde ikke for mig. Desværre :(

    SvarSlet
  2. Jeg må erklære mig enig med Camilla. Jeg vil virkelig gerne støtte op om boghandlerne og de andre virkelige forretninger, men helt ærligt: jeg er IKKE millionær, så jeg kan simpelthen ikke forsvare at gå i Bog & idé og købe bøger til dobbelt pris af det, de koster online.
    Jeg læser meget og jeg læser hurtigt, og læsning er noget jeg sætter tid af til, fordi jeg elsker det. På amazon kan jeg få ti bøger for måske 600 kr, mens jeg i Bog & Idé skal være heldig at få tre for den pris. Det duer simpelthen ikke for mig.
    Jeg køber ind imellem i boghandleren når de har noget jeg rigtig gerne vil have, eller et mere prisvenligt tilbud - som f.eks. 3 for 200 på Tellerups bøger. Der kan jeg prismæssigt være med.
    Og så synes jeg godt nok, at 349 kr for en hardback er sindssygt dyrt - jeg kommer jo igennem sådan en bog på et par dage, så pris vs den underholdning jeg får ud af det hænger heller ikke rigtig sammen..
    Men årh hvor ville jeg bare gerne kunne gå i en boghandel hver gang jeg skal have nye bøger. Jeg elsker boghandleren, at kunne stå og browse hylderne og suge indtryk til mig.

    SvarSlet
  3. Det her indlæg gør mig glad. Det gør mig glad fordi jeg tror på, at et samfund fungerer bedst når vi hjælper hinanden. Selv hvis det at vi ønsker billige bøger kræver noget nær en revolution i vores købevaner - og jeg kan sagtens se, hvordan det kan virke uoverskueligt. Men man taler jo også om, at en revolution bare kræver en vred revolutionær til at starte ringene i vandet. Og det bliver små ringe, men jeg tror inderligt på at det kan lade sig gøre hvis vi hjælper hinanden. Boghandleren/musikforhandleren/tøjforhandleren etc. kan jo ikke stå helt alene med byrden (og skylden - for den sags skyld), det kræver jo kunder. Og kunderne er jo os.

    Jeg er så priviligeret, at min verden ikke bryder sammen af et par bøger mindre i den virkelige indkøbskurv. Jeg synes det er det værd. Åh, jeg vil kæmpe for at fedt bogmiljø i Danmark. Det kunne være så sweet. Det er en god sag i mine øjne.


    Så... Det jeg bare ville sige er, at jeg er helt enig. Og hvor er det et smukt indlæg!

    SvarSlet
  4. Jeg har det 100 % modsat. Jeg hader forretninger. Jeg hader andre mennesker der skubber og larmer, nærgående ekspedienter, der ikke forstår et nej og som ser nedladende på en når man går i 'børneafdelingen' (fordi det åbenbart er her YA skal stå) og prøverum - jeg vil meget hellere prøve herhjemme og så sende retur, hvis det ikke passer.

    Når jeg online-shopper kan jeg bruge alt den tid jeg vil og jeg kan gå derind flere gange, hvis jeg ikke kan bestemme mig, uden at det kræver en tur til nærmeste by i bil. Mit eneste problem med online-shopping er PostDanmark! :)

    SvarSlet
  5. Jeg tror ikke på vi kan stoppe udviklingen, især fordi der er langt flere fordele at hente online. Personligt har jeg heller ikke lyst til at stoppe udviklingen. Hvorfor skulle jeg? Det lyder også til at jeg har dårligere erfaring end du, når det kommer til service. Jeg får ingen service når jeg er i boghandler, men jeg kan nu også bedre lide at finde den rette bog i ro og mag med en kop te hjemme ved min computer. Det ser jeg som noget specielt. Jeg vil heller aldrig nogensinde kunne undvære det store udvalg som online butikkerne tilbyder. Men jeg elsker boghandlen i Aarhus i Brunns galleri, fordi jeg bliver inspireret, (og fordi de har en engelsk afdeling) fordi de virker rent faktisk til at følge med. Men boghandlen i den by jeg bor i? Nej tak siger jeg bare. Den boghandel er gået fuldstændig i stå. Men hvis jeg skulle vælge mellem boghandlen i Aarhus eller online shopping, så siger jeg også rimelig hurtig buy buy boghandel.

    Jeg tror seriøst på at de boghandlere der gør deres arbejde bliver længst. De boghandlere som forstår at forny sig og følge med tiden, de overlever. Men i bund og grund er den her diskussion jo ikke anderledes end hvad der er sket 1000 gange i historien. I gamle dage var der en skrædder, skomager og møbelpolstre i hver landsby, men så fik vi supermarkeder og billigere priser, og hvad skete der så? Ja der var da helt sikkert nogen der græd over at den gamle skomager lukkede, men det er rent ud sagt umuligt at stoppe udviklingen.
    Men jeg kan sagtens forstå at hvis du er i gang med at uddanne dig til boghandler, at det må være frygteligt at se den tydelige nedadkurve.

    Jeg er i øvrigt enig med Frk. Hyms i at det eneste problem omkring online-shopping er post Danmark. :0)

    SvarSlet
  6. Jeg elsker at gå i en boghandel og kigge, røre, dufte og læse i bøgerne før jeg beslutter mig for om de skal med mig hjem. Medmindre jeg går efter noget helt bestemt, køber jeg mine bøger i en boghandel.
    En udvikling jeg godt kunne tænke at se i de danske bogbutikker er mere a la Barnes and Noble boghandel. Da jeg boede i USA tilbragte jeg mange eftermiddage og aftener der. Det er en stor hyggelig boghandel fyldt med bøger, blade, lænestole, små fløjls sofaer + den uundværlige Starbucks. Man behøver så ikke at købe bøgerne, men kan sidde sig til rette med sin cafe latte og læse i det fantastiske miljø. Jeg elskede det! ( og når man nu er startet på en god bog, men ikke kan ligge den fra sig bliver man jo nød til at købe den med hjem..)

    SvarSlet
  7. Jeg synes, det er noget voldsomt at skrive, at internettet er en doven og grisk forbandelse. Tværtimod tænker jeg, at internettet skaber fornyelse og konkurrence. Det tvinger boghandlerne til at følge med tiden og ændre taktik, fordi man altid kan få en vare billigere på nettet. Og hvis man (som jeg) ikke føler, der er megen service at hente i de fleste bogbutikker, så er det da smart at købe over nettet, hvor prisen er lavere og udvalget større. Så boghandlerne må følge med tiden i stedet for at sukke over, at de sælger færre og færre varer. De kan f.eks. gøre det til en oplevelse at købe bøger. Holde forfatterforedrag, temaaftener, højlæsning, være mere bogcafé agtige og innovative. Og spille på det mere personlige, end kæderne Arnold Busck og Bog&Ide formår. Det er klart, at internettet er en trussel for fysiske forretningers indtjening, men jeg tror ærligt talt aldrig, at behovet for fysiske butikker forsvinder helt, hvis butikkerne forstår at følge med. Desuden viser en undersøgelse, at mange stoler mere på webshops, hvis de har en fysisk butik tilknyttet. Så hvis man kan finde ud af at være til stede både online og fysisk samt give en oplevelse udover "Hej, du siger til, hvis jeg kan hjælpe med noget. Hej hej", jamen så er jeg temmelig sikker på, at det nok skal gå :)

    SvarSlet
  8. Hvor findes der efterhånden boghandlere? Servicen i såkaldte boghandlere findes ikke i de butikker jeg kommer. De ved mere om krims krams (penalhuse, penol-blyanter og puslespil), end de ved om bøgerne (med mindre det er skandinavisk krimi ;) ). Sådan lidt groft sagt.
    Ellers er jeg egentlig enig med Litteraturlistig. Udover, at boghandlerne (og mange andre for den sags skyld) ikke formår at følge udviklingen. Jeg køber bøger i deciderede boghandlere til bogudsalget eller til gave, ellers bliver det altså genbrug, Føtex og internettet der får mine penge. Det handler ikke udelukkende om økonomi, men også om den service jeg ikke får - når jeg alligevel får ens service i Føtex og boghandlen, så kan jeg lige så godt spare de penge. Jeg betaler jo heller ikke drikkepenge et sted, hvor jeg ikke synes maden og betjeningen har været det værd..

    Internettet er der, jeg gør min bogshopping - i hvert fald på steder uden fragt. Der skal meget til at ændre på det. Jeg kan godt snuse rundt inde i boghandlen, men jeg går efterhånden tomhændet derfra; både pga. pris og udvalg. Boghandlen er ikke et sted, jeg bliver inspireret. Der er kun udstillinger om den 117. krimi fra Nesbø, Jungsted, Adler-Olsen og hvad de nu hedder allesammen. Bøger, der i forvejen nok skal få den opmærksom de (måske) forjtener.

    SvarSlet
  9. Lige nu læser jeg til eksamen. Politisk ideologi. Det er kedeligt.

    Men det betyder også, jeg lige har læst en artikel af Adam Smith, som var glødende økonomisk liberalist. Han mente, mennesket altid støttede sit lokalområde og handlede der, fordi mennesket ikke ville skilles for meget fra sin kapital; iflg. ham er mennesket i sin natur egoistisk, og vælger altid det der er nemmest for det. Derfor handlede det almene menneske ikke så meget mellem landene, fordi det betød en adskillelse fra varer og profit; en større udgift og en større chance for snyderi.
    Adam Smith skrev i 1800tallet. Og havde han levet i dag, ville han indse, at eftersom risikoen (og besværligheden) ved international handel var mindsket, ville mennesket ikke længere have tendens til at handle (konsekvent) lokalt. Grundlaget ville være ikke-eksisterende.
    Måske er mennesket egoistisk (omend jeg synes det er et enormt pessimistisk synspunkt), og måske særligt når det kommer til handel. Men kan man bebrejde folk for at bruge deres penge hvor/som de vil? Skal mennesket bindes af en pligtfølelse overfor samfundet frem for individuelle præferencer? Og er det i virkeligheden mere egoistisk at spare penge over nettet, end at appellere til en fælles pligtfølelse for at købe bøger i butikkerne, fordi man selv sætter pris på det? Ender det hele ikke det samme sted alligevel?

    (Ovenstående skal tages med et gran salt. Jeg filosoferer for meget, har læst for meget Adam Smith og har eksamenshjerne.)

    Jeg køber selv bøger, hvor/når jeg har lyst. Jeg er også stor tilhængere af boghandler og gyser ved tanken om at undvære dem - men (!) jeg gyser også ved tanken om at lade mig nøje med de udgaver boghandlen har stående, når jeg gerne vil have nogle andre.
    Og endnu mere i tøjtilfælde. Det er aldrig udelukkende et spørgsmål om pris for mig, det er altid et spørgsmål om udvalg. Jeg er en meget specifik shopper, og hvis Vero Moda ikke har den kjole jeg har set online, og synes er perfekt til på lørdag, hvorfor skal jeg så lade mig nøje med en anden? Er det ikke netop den slags unødvendigt fråseri og fejlkøb, man bør undgå?
    For at vende tilbage til boghandlere; jeg ved godt, de kan bestille bøgerne hjem. Men så er det jo ikke længere en bog købt i en butik, som jeg holder af. Så er det en bog, der er bestilt online, hvilket jeg også selv kan. Man kan argumentere for, at jeg ved at lade det gå igennem boghandler støtter den - og ja. Men boghandler-oplevelsen forsvinder, og det er det meningsgivende element for mig.

    En anden ting der gør, jeg synes, boghandlerdebatten er enormt unuanceret er, at folk glemmer noget. Danmark (eller min del af Danmark, haha) lider af et totalt mangel på privat ikke-antikvariske bogbutikker. Hvorfor? Fordi kædebutikkerne udkonkurrerede dem.
    Nu er onlinebutikkerne ved at udkonkurrere kædebutikkerne. Men hvorfor er det anderledes? Jeg savner de private (ny-købs)bogbutikker i en næsten højere grad, end jeg vil savne kædebutikkerne.

    Fødekæden og alt det der.

    SvarSlet