mandag den 3. marts 2014

Half Bad - Halvkode



Half Bad - Halvkode
Sally Green
Lindhardt & Ringhof

Half Bad - Halvkode udkommer i dag, den 3. marts

I en verden, hvor mennesker (froer) og hekse lever side om side, prøver Nathan desperat at finde sin egen identitet - er han en god, hvid heks som sin mor eller er han en slem, sort heks som sin far? Rådet holder øje med ham, bedømmer ham, men giver ham ingen svar. Først, da han besøger den meget, meget gamle heks, Mary, begynder svarene at komme, men stadig ikke i en mængde, der tilfredsstiller hverken Nathan eller læseren. Og så hænger begge parter ellers grundigt fast i historien.

"At vågne op til himmel og luft er okay. At vågne op til buret og lænkerne er, som det nu engang er. Du ikke lade buret få dig ned med nakken. Lænkerne gnaver, men det er nemt og hurtigt at hele, og så kan det vel være lige meget?"

Som jeg også skrev på Goodreads, så er jeg helt vild med Sally Greens fantasy-idé - det er spændende, at hekse og froer lever side om side som de gør og måden hun har trukket en kraftig linje mellem godt og ondt, tiltaler mig meget. Jeg blev afsindigt nysgerrig på både mine egne og Nathans vegne. Efterhånden som Nathan udviklede sig, begyndte jeg at holde mere og mere med ham, uanset hvilken nuance af heks han skulle vise sig at være, samtidig med at den kraftige linje langsomt udviskes og tegnes op igen i takt med, at man møder flere og flere karakterer. Den overordnede idé er spændende, men desværre så ender historien med at halte og blive en smule ujævn - forhåbentligt skyldes det, at det er en optakt til noget stort, det vil jeg ikke kunne afvise, men jeg ville måske kunne ønske, at når man dedikerer afsnit af bogen til at læseren skal drages ind, som i ovenstående citat, så holder man den linje til andet end blot et par passager i starten af fortællingen, ligesom at det kunne være rart med en mere alvidende biperson, der rent faktisk gad at give Nathan og læseren et svar eller to, så vi ikke skulle være så forvirrede hele tiden. Men det kan jo også være en slags kvalitet til den knap så utålmodige læser. Jeg glæder mig i hvert fald til næste bind i den lovede trilogi om Nathan udkommer.

"Jeg spørger om Marcus og hans aner. Celia har fortalt mig navnene på hans fars side. Det er en imponerende liste af mægtige sorte hekse. De havde alle den samme evne, den med at kunne forvandle sig til et hvilket som helst slags dyr. Derfor spekulerer jeg alligevel over min egen evne. Vil det ændre på tingene, at jeg er halvt hvid?"

6 kommentarer:

  1. Uh, den må jeg bare læse ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Do-do-do-do-do iiiit.
      Når du er færdig med The Human Centipede.

      Slet
  2. Jeg glæder mig virkelig til selv at læse den. Den lyder i hvert fald lovende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes klart at det er noget med potentiale til at blive for vildt :D

      Slet
  3. Ah, ja. Jeg synes også konceptet lyder enormt fint, og glæder mig til at undersøge det nærmere. Bare en skam hvis den viser sig at være lidt inkonsistent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den tabte lidt nogle af dens idéer undervejs, men var bestemt stadig meget underholdende. Jeg kom heldigvis også først rigtigt i tanker om til sidst, at hov... der var da noget, der pludselig udeblev.

      Slet