fredag den 14. marts 2014

Mangel på inspiration


Forleden opdagede jeg, at der kunne være en hel hylde mere på i vores engelske fantasy/sci-fi reol, hvilket har medført at vi nu har alt, alt, alt for lidt bøger i faget. Det er en lidt underlig følelse - på den ene side hell yesss, masser af plads til fornyelser (vejer tungest) og på den anden side, hvor er der bare skrækkeligt tomt nu. Mit problem er, at jeg ikke står med ret mange titler på spring, som vi ikke allerede har - så jeg kunne godt bruge noget hjælp eller i hvert fald noget inspiration. Og det tænker jeg at dem, der kunne finde på at læse det her indlæg, må have ret godt fod på.

Se. Hundeøjne.

Altså, så nu tilspørger jeg jer, som rundt omkring i landet står/sidder - har I eksempler på fantastiske fantasy eller sci-fi romaner, som kunne være the shit at have stående i en boghandel? Serier, enkeltstående, YA, general, klassikere, osv, det betyder ikke så meget, hvis det er godt.

På forhånd tak og rigtig god weekend!

20 kommentarer:

  1. Wow en hel hylde! Det er ikke lige min genre, så jeg må nok melde pas på hjælpen, selvom det er meget svært, når der nu er sådan en sød hund, der kigger på én. Mit bedste bud er "Frankenstein" af Mary Shelley, den kan man vel godt kalde sci fi ;D Spøg til side, håber du finder noget spændende, at fylde hylden op med, synes det er fantastisk, at I har så mange engelske bøger, Bog & Idé (x2) i Kolding har stort set ingen, ja den ene har faktisk ikke en eneste bog på engelsk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Frankenstein - er det rigtigt? Så må jeg i så fald få den rykket hen til sin retmæssige plads ^^ hæhæ. Og tak! Det er en pragtfuld afdeling at holde ved lige, jeg er meget begejstret. Tror Arnold i Kolding har engelske bøger, men det gør jo ikke Bog & idé til et mindre hængeparti... Øv

      Slet
  2. Hm. Da jeg var yngre var jeg helt vild med Artemis Fowl-serien, men derudover læste (eller læser) jeg ikke meget i den genre. Jeg har dog ofte undret mig over, at en klassiker som "The Hitchhikers Guide to the Galaxy" ikke altid er til at opstøve, da den i min optik er et absolut must :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Artemis Fowl er dælme også god! Vi har hele serien stående i den fineste pasteludgave med hævninher og hele svineriet. Den sælger dog bedre på dansk. Det har nok noget med målgruppen at gøre.
      Og helt enig! Den skal man bare, ligesom så mange andre klassikere, have på hylden uanset. Vi har det samlede bind ^^

      Slet
  3. Hmmmm... måske 'The passage'-serien af Justin Cronin eller 'the Victorian trilogy' af Felix J. Palma, begge er trilogier, hvoraf kun to bind er udkommet, jeg har kun læst første, men synes begge er rigtig gode :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder bestemt spændende - er det fantasy? Og er den anden du nævner ligeså gigantisk som Cronin? :)

      Slet
    2. Altså The Victorian trilogy er måske lidt ude af kategori. Det er nok nærmere historisk fiktion med lidt sci-fi, end det er fantasy... Så kan godt være den var lidt ved siden af. Har kun læst den første, men den er slet ikke lige så 'fyldig' som Cronin :)

      Slet
    3. Jeg må lige tjekke den ud - om ikke andet kunne den måske stå og være fyldig i ikke-fantasy-eller-sci-fi-engelsk-afdelingen :D

      Slet
  4. Uh ha, det var noget af en udfordring, og jeg ved jo ikke hvad I har (har prøvet at lure lidt på billedet), men jeg kan SAGTENS finde på!
    Du må jo vælge og vrage som du kan bruge :)

    - "Fairyland"-trilogien af Cathrynne M. Valente (starter med "The Girl who Circumvented Fairyland in a Ship of her own Making"
    - "Mistborn"-trilogien af Brandon Sanderson
    - "Skinjacker"-trilogien (starter med "Everlost") af Neal Shusterman (forfatteren til "Unwind" - triologien, som helt sikkert også er et hit!)
    - "Dresden Files" serien af Jim Butcher (starter med "Storm Front" - der er pt. 15 bøger)
    - "Angelfall" og "World After" af Susan Ee (Penryn trilogien) - men den har du nok allerede købt ;)
    - "Malazan Books of the Fallen" serien af Steven Erikson (starter med "Gardens of the Moon" - 10 bøger i alt)
    - "The Princess Bride" af William Goldman
    - Alt af Neil Gaiman
    - "Fever" serien af Karen Marie Moning (5 bøger, starter med "Darkfever")
    - "Thursday Next" serien af Jasper Fforde (starter med "The Eyre Affair" - pt. 7 bøger)
    - "The Iron Druid Chronicles" af Kevin Hearne (starter med "Hounded" - pt. 6 bøger)
    - "The Fionavar Tapestry" triologien af Guy Gavriel Key
    - "The Dark is Rising" serien af Susan Cooper
    - "Abarat" triologien af Clive Barker

    Så er der i hvert fald lidt - håber det kan bruges! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op en liste! Wauw, takn:D jeg er begyndt fra en ende af og nåede at bestille den første Fairyland-bog i dag - den synes jeg at have hørt meget godt om :D

      Slet
    2. Åh, Valente, Goldman og Gaiman! Jeg er vild med det Camilla, det er rent guld!

      Lad mig i øvrigt tilføje; John Connollys "The Book of Lost Things" (det er også lidt en bog om bøger, det er genial fantasy!), og "Cloud Atlas" af David Mitchell, "Never Let Me Go" af Kazou Ishiguro, "The Island of Doctor Rameau" af H. G. Wells i sci-fi genren :D Mere Jules Verne ville også være awesome :D

      Slet
    3. For den da, vi er nødt til at have noget Jules Verne! De andre lyder også spændende. Dem må jeg også lige se på ^^

      Slet
  5. (kopierer lige mit svar fra instagram): det' dælme god stil. jeg synes i skal have the darkest minds trilogien (eller de to som er udkommet) af alexandra bracken. dem vil jeg gerne købe! og the diviners serien (igen de to der er udkommet) af libba bray, og as the world dies serien/trilogien af rhiannon frater, og the lunar chronicles(!) af marissa meyer, og vicious af victoria schwab, og the monstrumologist serien af rick yancey. ogogog across the universe trilogien af beth revis. det er hvad jeg har at sige lige nu.

    mere kommer. sikkert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih tak! The Monstrumologist-serien, er det den med The 5th Wave? Er der kommet flere? Du må lige hjælpe mig med nogle gode salgsargumenter i løbet af ugen ^^

      Slet
  6. Altså I har måske sikkert allerede disse, men alligevel; Lord of the flies, 1984 og A clockwork orange.
    Og så tænker jeg måske King - The long walk? FANTASTISK bog, sci-fi, dystopia - Hunger games før hunger games!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, King! Det er ikke noget dårligt bud - mit største dilemma med King er, at han skriver så meget forskelligt at jeg ikke ved, hvor pokker jeg skal stille ham :( for han skal vel næsten stå det samme sted? Eller det er måske underordnet? (kom nu i gang med at læse ham, Ida...)
      Er A clockwork orange fantasy/scifi? Det anede jeg ikke. Så må den også flyttes!
      Og tak, for dælan :D

      Slet
  7. Fedt initiativ at bruge dit ret så relevante netværk til opgaver som disse.
    Jeg stemmer på Ransom Riggs' Miss Peregrine's Home for Peculiar Children og to'eren Hollow City - de er da lidt fantasy.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :D det er jo lige præcis det - mega relevant! jeg tror jeg har set dem på nogle bestsellerlister engang jeg scoutede efter nyt og spændende. Må hellere lige kigge på dem igen ^^

      Slet
  8. The secrets of the immortal Nicolas Flamel-serien! Seks fantastiske bind og total overset rundt omkring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har den på dansk og jeg har prøvet at sælge den, men det duttede simpelthen ikke, fordi jeg ikke rigtigt har nogen fornemmelse af, hvad de handler om, overhovedet. Så det var måske i virkeligheden en udmærket motivation til at lige at læse op på den. Jeg kan jo starte med at læse din anmeldelse :D

      Slet