mandag den 19. maj 2014

Fagprøve. Okay? Okay.


For ikke så længe siden teasede jeg, at jeg havde idéen til min fagprøve på plads. Og så fordybede jeg mig totalt i samtlige detaljer. Det bliver nemlig rigtig fedt. Faktisk er det første gang jeg decideret har glædet mig til en eksamen.

Til dem, der ikke lige er bekendt med eksamensformen på boghandleruddannelsen, kan jeg fortælle at man vælger en varegruppe, som man igennem en kampagne i sin forretning lægger vægt på i en bestemt periode, hvori grundidéen er, at salget skal øges. Dette skriver vi en skriftlig rapport om, som inkluderer alt det vi har lært på fagskolen med eksponering, markedsføring, nulpunktsomsætninger og så videre, og så videre. Der var ingen tvivl om, at jeg skulle have noget med bøger og så ville jeg simpelthen også så gerne afprøve noget nyt. Så min fagprøve skal ikke fokusere på noget så bredt som en hel varegruppe. Den skal handle om John Greens En flænge i himlen.

Som vi alle ved, kommer En flænge i himlen på det store, danske lærred den 12. juni - så der skal min fagprøve starte. Vi har bestilt 100 stk. af den nye paperbackudgave (med filmomslag) hjem, som skal sendes ud af døren til 129,95. Hele markedspladsen, som normalt bruges til nyheder, skal inddrages til denne bog og bøger, der minder om, blandt andet Gåden om Alaska (Looking for Alaska) som genudgives af Høst & Søn den 13. juni. Jeg har også planer om at udstille Eleanor & Park, samt Fordelene ved at være en bænkevarmer og selvfølgelig deres engelske originaler. Temaet vil altså være teenagekærlighed med fokus på den bedste af dem alle. Og det fantastiske catch er, at alle mine kollegaer er gået med til at have læst En flænge i himlen inden vi starter. Så alle kan sprede det gode budskab!

Udover at have fokus på denne bestemte titel, vil jeg også afprøve mulighederne for markedsføring på sociale medier. Altså kommer butikkens Facebookside og Instagram-profil i høj grad i brug, samt selvfølgelig min blog - men det er mest for shits and giggles, fordi det bliver da bomb!

Lige nu er jeg i gang med de indledende forberedelser, som består af at genlæse bogen på dansk, så jeg kan sammenligne oversættelsen med originalen, samt markere særligt gode passager, der kan bruges til markedsføring. Fik jeg nævnt, at det er mega awesome?? Eller var det overflødigt?

Jeg er vild med min karrierevej.

12 kommentarer:

  1. Hold da op det lyder spændende! :D
    Jeg kan godt forstå at du glæder dig. Det er jo også nogle herlige bøger, som det hele omhandler!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Jeg er så begejstret :D

      Slet
  2. Fantastisk spændende emne! Og hvor er det en god idé at vælge den bog! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også min erfaring at man skal vælge noget interessant :D så jeg glæder mig. Meget!

      Slet
  3. Du er bare så sej, altså!

    SvarSlet
    Svar
    1. og du er bare så sej, for at låne mig en stool <333
      (det bliver det fedeste. Hjælp mig med at lave bordet!)

      Slet
  4. Wow hvor lyder det spændende! Og sikke dejlige titler du har valgt. Jeg glæder mig til at høre mere om projektet og se, hvordan det går!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også til at dele det herinde :D

      Slet
  5. Det er cool, Ida! Du får det til at lyde så spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig spændende :D

      Slet
  6. Hvor lyder det virkelig som en fantastisk fagprøve! Det lyder i hvert fald enormt spændende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber det bliver godt! Og at alle på Nørrebro har lyst til at læse en god bog ^^

      Slet