mandag den 12. maj 2014

RIGA - BIBY (Bookseller's International Book of the Year)

Årrrh, hvor er det bare en herlig seng jeg har fået at sove i. Så herlig at jeg kind of sov over mig i morges. Blev vækket ved at Marcus bankede på døren for at høre om jeg ville med ned til morgenmad ... godt, at jeg er dødelig nok til truckerbad. Hvis det overhovedet er en sætning.

Vi startede klokken 9 i morges og som jeg skriver nu er vi stadig i gang. Bemærk venligst at Letland er en time forand. Det er 10 timer and counting ... jeg er så dygtig til at koncentrere mig:


Faktisk selv ret stolt af min zen doodle. Det er virkelig godt til at holde koncentrationen og ikke falde i søvn, når der er død ved Power Point.

Vi startede ud med at nominere kandidater til BIBY - Bookseller's International Book of the Year. En pris, der gives til en relativt ny bog (margenen er en bog, der er udkommet inden for de seneste fem år, men det tager de vist ikke så højtideligt) og som uddeles af de deltagende ved ICYB - International Congress of Young Booksellers. Det er mange forkortelser. De kalder os YoBo'er. Young booksellers. Jeg er tossi med det. Nu er der vist heller ikke flere.

Men det var vanvittigt interessant at høre om de andre deltagendes gode læseoplevelser - en meget broget blanding, præcis som de mennesker der er her. Alle havde på forhånd valgt en bog, som de gerne ville indstille til prisen og fik så lov til at præsentere den for os alle. Jeg havde valgt The fault in our stars, hvilket der selvfølgelig også var andre der havde. Så jeg præsenterede ikke noget. Det er helt okay med mig. Vi kender ikke vinderen endnu, men skal selvfølgelig nok smide den herind til den tid. Indtil videre kan I se de nominerede:

The perks of being a wallflower
- Stephen Chbosky

The fault in our stars
- John Green

The rosie project
- Graeme Simsion

Ramarcable Creatures
- Tracy Chevalier

Wool
- Hugh Howey

Dear Life
- Alice Munro

Profeterne i Evighedsfjorden
- Kim Leine (ikke nomineret af en dansker)

Medey and her children
- Ludmila Ulicha

When God was a rabbit
- Sarah Wihman

Sky of London
- Håkan Nesser

Diary of a Wimpy Kid
- Jeff Kinney

Cain's Blood
- Geoffrey Girard

Eleven Rings
- Phil Jackson


Hvem af de indstillede synes du fortjener en fin pris?

4 kommentarer:

  1. Har faktisk kun læst én af dem! (wauw...). Og den ville jeg ikke indstille, haha :D
    Ret sjovt, og fedt, at Leine ikke er nomineret af en dansker :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Bænkevarmer? ^^'
      Ja, det er ret sejt :D det var en fra Østrig. Titlen var spøjs.

      Slet
  2. Jeg synes at Leine fortjener (endnu!) en pris. Jeg er pjattet med ham, så er det sagt!
    YoBo er faktisk en ret sej betegnelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber også lidt han vinder. På sådan en nationalstolt måde ^^

      Slet