søndag den 17. august 2014

Læsehastighed

Min far synes at det er spild af god litteratur at haste sig igennem det - at læse en bog på under et døgn er en forbrydelse mod den tid som en forfatter har lagt i at skrive bogen. Jeg kan på sin vis godt forstå det, men jeg synes også det varierer meget efter hvilken bog det er.



Selv er jeg i gang med to bøger i øjeblikket, som virkelig tager lang tid for mig at læse. Kampen om Tronens intimiderende størrelse og tætskrevede sider gør det uendeligt svært for mig at tage mig sammen til faktisk at læse i den, hvilket er en skam, for jeg synes den er virkelig god. Det føles bare som et evighedsprojekt at læse i den, jeg kan ikke se noget fremskridt hver gang jeg lægger den væk og så går der for lang tid mellem jeg rent faktisk tager den frem, så jeg når helt at miste grebet om Martins fortælling. Det er simpelthen så herre irriterende og jeg er nødt til snart at ofre den tid, som bogen behøver, hvis jeg nogen sinde skal blive færdig med den.

På den samme side, så kan jeg også være en evighed om at læse ganske nemme bøger. Supernatural - Nevermore var en kamp, fordi den simpelthen var så kedelig og det samme gælder for Warm Bodies. Der havde jeg ingen motivation til at åbne dem, fordi jeg simpelthen synes det var spild af tid, så ringe som de var. Gaaab.

Udover Kampen om Tronen læser jeg også Æblemostreglementet og det var egentlig den, der for alvor fik mig til at tænke over læsehastighed og hvordan det virkelig afhænger af hvilken bog man læser. Jeg kan bare ikke skøjte gennem siderne i John Irvings romaner. De er ikke svære eller kedelige eller noget som helst, tværtimod. Jeg har aldrig læst en af hans bøger på under en måned - En bøn for Owen Meany tog mig et halvt år og det er en af de bedste bøger jeg nogensinde har læst. Æblemostreglementet har jeg læst troligt i de sidste 14 dage og er stadig ikke nået halvvejs. Når jeg læser John Irving læser jeg herre langsomt, men jeg synes dælme også han er en af dem, der fortjener tid, så det er faktisk også okay. Jeg nyder hver en side, jeg kan lægge bogen væk og læse en anden imens og så tage den frem igen og stadig være præcis ligeså forelsket i den som jeg var da jeg startede. Det er fantastisk, at nogen kan skrive så godt.

Hvordan har du det med læsehastighed? Vil du gerne have hele bogen på én gang eller kender du også det med, at man er nødt til at give den tid for at fordøje oplevelsen?

11 kommentarer:

  1. Når jeg læser irving, går det også noget langsommere end med andre forfattere. Han har bare så mange historier i historien, at det er svært at haste igennem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan da egentlig godt være det, ja! Alle de små beretninger. De er så hyggelige ^^

      Slet
  2. Hvor er det et fint indlæg, og en god kommentar fra far. Det er næsten en skam at bøgerne skal forsvinde på så kort tid som muligt. På den anden side, er det også bare rart at forsvinde så langt ind i en bog, at man først kan vågne når den sidste side er vendt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig - man kan heldigvis sagtens læse på begge måder ^^ og ja, det var en ret skæg holdning han havde til det!

      Slet
  3. Det kan svinge en del - nogle bøger kan jeg læse hurtigt og stadig nyde i fulde drag, mens andre er træge og langsomme at komme igennem. Men det hænger som regel sammen med, om jeg kan lide bøgerne eller ej. Jeg kan dog godt blive utålmodig, når jeg læser en meget tyk bog - selvom jeg kan lide den - fordi der også er så mange andre bøger, jeg gerne vil læse :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, præcis! Det er jo dét der er grunden til mit slid med tykke bøger! Sådan havde jeg ikke tænkt på den før ^^'

      Slet
  4. Det er meget forskelligt - også som du siger, så afhænger det også meget af bogen :o

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør det nemlig - man kan heller ikke rigtigt presse sig selv til at læse hverken hurtigere eller langsommere uden at misse noget, synes jeg ikke.

      Slet
  5. Jeg har en tendens til at pløje gennem bøger. Især hvis jeg er bidt af dem. Så springer jeg i sidderne og læser foran og snyder helt grotesk meget. Det er herre irriterende :-) Jeg har slet ikke kontrol over mig selv. Jeg er en af dem der bør tvinge mig selv til at sætte farten ned, da jeg går glip af de små finurlige detaljer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahahaha! Det gør jeg også når de er absurd spændende eller absurd kedelige!

      Tænk, alt det jeg fik ud af at genlæse Hunger Games i menneskeligt tempo ^^'

      Slet
  6. Min læsehastighed afhænger også i høj grad af værket. Det tog mig flere måneder at komme igennem "Jordens søjler" - men jeg andre gange sluger bogen råt og er færdig på ingen tid. Jeg vil ikke sige, at hastigheden afhænger af bogens kvalitet - der er nok bare nogle bøger, der kræver dybere læsning en andre. :-) Egentlig ret sjovt, at man sådan læser i forskellige hastigheder - det havde jeg aldrig tænkt over!

    SvarSlet