tirsdag den 2. september 2014

SORTSUPEREGO #4 - KRIMIIII

MEN FØRST har jeg stablet undervurderede bøger op i det sidste dagslys. Det var en svær udfordring (ikke at stable bøger i dagslys), for hold da magle, hvor kan man da tolke 'undervurderet' på mange måder. Der er dem, som ingen kender, dem der fik uretfærdigt dårlige anmeldelser og dem, som blev overskygget af sin film eller andet strengt.

Jeg har samlet lidt af hvert.


Der er Den skæve dreng, som ingen kender. Det er en skam, for den er virkelig, virkelig nice. Det er en samling af korte noveller om tweens, der alle går i samme klasse eller har et andet tilhørsforhold og de mystiske ting, der sker med dem. Der er ham med et yderst frugtbart pengetræ, som nærmest ender med at drive ham til vanvid, hende der sulter sig selv til hun forsvinder og ham, som bogens titel er taget fra - drengen, der bogstaveligt talt blev skæv. En Mount København for det yngre publikum.

Slated-trilogien er ikke helt ukendt for de fleste, men jeg synes heller ikke der er så mange at snakke om den med. Den er bare så spændende. Flere bør læse dem. De bør filmatiseres til kæmpe Hollywood-succeser som Divergent og The Hunger Games. De kan godt bære det.

Jeg nævnte Nick & Norahs Infinite Playlist, da vi trak udfordringen. Filmen er nærmest løbet med alt opmærksomheden, hvilket er en skam, for bogen er mindst ligeså fin som filmen er. Og filmen følger faktisk ikke dens handling til punkt og prikke, så selvom man allerede har set den, så er der stadig masser af guf der venter på de trykte sider.

Til sidst har jeg Et Eventyr, som jeg altid fuldstændigt glemmer at jeg har læst. Jeg glemmer at anbefale den til kunder og jeg var lige ved at glemme at tage den med her. Mange kender Submarino (måske også på grund af filmen). Et Eventyr er kommet efterfølgende og er, hvis jeg skal sige det og det skal jeg, endnu bedre end Submarino. Egentlig forstår jeg ikke, at jeg sådan sveder den ud hele tiden. Det er en af de bedste bøger jeg nogensinde har læst. Den er fortalt med et barns perspektiv og trykker og sparker til all of them feels. Hvis du er til Submarino, Jakob Ejersbo eller andet barsk social realisme, så er du også til Et Eventyr.

En, to, tre, fire anbefalinger fra mig! Bøger, der ikke fortjener at blive overset. Hvis du mangler læsestof på en tør og kedelig onsdag, så spring på dem.

OG NU til denne omgangs udfordring i SORTSUPEREGO kategorien:



LÆS EN KRIMI

Det er derfor vi kalder dem udfordringer. Jeg læser nærmest aldrig krimier mere, men har faktisk besluttet mig for, at det er noget der skal laves om på, så udfordringen falder ret perfekt her. Jeg tror jeg vil læse Serafine af Jakob Melander.

Hvis du lyster at læse en krimi med os, så stalker vi hashtagget #sortsuperego på både Instagram og Twitter. Vi stalker også blogs. Det er så hyggeligt, at dele læseglæden. Vi trækker en ny udfordring på tirsdag om 14 dage (det er den 16.)

4 kommentarer:

  1. Ohj, når du lige nævner Et Eventyr i samme sætning som Jacob Ejersbo - så fik du min opmærksomhed!! Den må jeg hellere se nærmere på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kan i hvert fald anbefales! Den er simpelthen så barsk, så god, så sørgelig...

      Slet
  2. hahahha elsker du lige kaster papiret op xD
    Jeg hopper med på vognen med en semi-krimi. Jeg læser Umberto Ecos Rosens Navn, og det er da i hvert fald en detektivroman, så lidt derhenne af :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er overraskende svært at fordøje sådan noget papir...
      Uha, hvor fedt :D

      Slet