torsdag den 23. oktober 2014

Årets top 5 bøger

Dem fem bedste bøger jeg har læst i år. Hvad fanden er det dog for en lorteudfordring


Jeg troede ikke at dette år var præget af de store fantastiske læseoplevelser før Goodreads lige skubbede lidt til min hukommelse. Fem bøger. Jeg må bruge udelukkelsesmetoden. Her er listen over de bedste bøger jeg har læst i år:+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ (+'erne er en lille hilsen fra rotterne, der vandrede rundt på tastaturet mens jeg tog billeder)

Fangirl
The Maze Runner
Shattered
The Rosie Project
Mount København
Nick & Norahs Infinite Playlist
Drengen på Schindlers Liste
Eleanor & Park
Lolita

Og så skal der udelukkes.
Jeg tager The Maze Runner og Shattered ud - de var WAUW og de var fucking fede, mindblowing, fantastiske, men de spillede kun på den actionprægede side. Jeg vil gerne have noget dybere til denne liste. Så har vi:

Fangirl
The Rosie Project
Mount København
Nick & Norahs Infinite Playlist
Drengen på Schindlers Liste
Eleanor & Park
Lolita

Fuck mand. Okay, The Rosie Project ryger af - jeg synes slutningen blev lidt kludret og forvirrende, så det må trække den ned. Så mangler jeg kun  én ... Nick & Norahs Infinite Playlist må lade livet. Ikke fordi den er dårlig, den er fantastisk, men fordi jeg blev så sur på den anden jeg begyndte at læse af samme forfattere. Det er unfair, men det er dertil vi er nået!

Den endelige liste:

Fangirl
En af de bedste læseoplevelser jeg nogensinde har haft. Punktum. Jeg er vild med temaet, vild med at det med at være en nørd ikke bliver blæst op til at skulle være cool og hipster, men bare lidt er som det er. Det er fantastisk. Jeg elsker den, jeg elsker Cath, jeg elsker Levi.

Mount København
Jeg talte med en kollega om vores fælles kærlighed til denne bog forleden dag og vi kom frem til at Mount København er en bog vi har manglet hele vores liv.

Drengen på Schindlers Liste
Forfatteren Leon Leyson var en af Schindlers jøder og døde dagen efter han afleverede sit manuskript til denne bog. Allerede der fik jeg kuldegysninger. Jeg elskede Schindlers Liste (både bog og film men mest bog trods Liam Neeson) og denne udgave i børnehøjde (uden på noget tidspunkt at slibe historien af i kanterne - wauw, en barsk omgang) er lige ved at nå samme niveau.

Eleanor & Park
Vildt nok at Rainbow Rowell tager to ud af fem pladser. Måske jeg skal anskaffe mig flere af hendes bøger ... Eleanor & Park var behagelig læsning. Den var feelgood fra start til slut, selv når jeg klemte en tåre og blev tøsesur over, at det ikke skete som jeg gerne ville have det skete af og til. Åh, den er så romantisk, at man kan føle det helt ind i knoglerne.

Lolita
Tabu-emne, som automatisk giver en smule kvalme fuldstændig camoufleret af det smukkeste sprog i verden og en utroværdig fortæller. Ja, tak. Jeg blev blæst fuldstændig bagover af denne klassiker, som viste sig at være lettere fordøjelig end frygtet om som straks er røget ind på listen over all times yndlingsbøger!






23.29 EDIT: Ja, se jeg har allerede glemt en.
ÆBLEMOSTREGLEMENTET FOR HELVEDE, IDA!

Hvad er de bedste bøger du har læst i år?

12 kommentarer:

  1. Sikke en fin stak!
    Åh, Lolita er da også én af de bedste bøger, der nogensinde er skrevet. Jeg læste den i sommer, og jeg er stadig ikke helt kommet mig over, at man overhovedet kan skrive så smukt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig - blev totalt blæst bagover!

      Slet
  2. FANGIRL <3 *forevigt fangirl*

    SvarSlet
  3. Jeg har kun læst 2 af de bøger du har i top 5, nemlig de to Rowell. Eleanor & Park har jeg også givet topkarakter, men der var ikke plads til den på min top 5. Jeg glæder mig dog til at læse Lolita! Jeg elsker filmen og har gjort det siden jeg var teenager. Måske snart på tide at jeg snart skal have læst den.

    Og alt med Irving er jo godt! Lidt en fejl at jeg slet ikke har læst noget af ham i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er simpelthen så fin. Jeg er vild med den. Må læse mere Rowell!

      Og ja, Lolita skal du virkelig læse. Fyforpyffer, hvor er den god! ^^

      Slet
  4. Det er en dejlig stak, også selvom jeg ikke er enig i dem alle, men det ved du (; Lolita ftw!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha. Det er kommet op :D Lolita ftw!

      Slet
  5. Lolita er virkelig bare så evig god!

    SvarSlet
  6. Jeg har listet mine fem bøger her

    http://peacefulangelsgarden.wordpress.com/2014/10/17/sortsuperego-min-top-fem-boger-i-ar/

    Bagefter kom jeg i tanke om mange flere gode bøger, så det var en svær udfordring, men i den grad god, da jeg så lige kunne genopleve de bøger jeg havde læst i år :D Tak for det :D

    Af en eller anden grund til den ikke acceptere mit blognavn, så jeg kommer til at stå som anonym.

    Hilsen
    Peacefulangelsgarden

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, hvor fedt at du vil deltage! :D og ja, på den måde var den ret god - det er godt med lidt genopfriskning ^^

      Slet