fredag den 31. oktober 2014

Gafler. Knive. Skeer. I den rækkefølge.

Engang kaldte naboen Britt-Marie for en 'brokkerøv', efter at Britt-Marie betænksomt havde ringet på hos naboen og på given foranledning informeret hende om reglerne i ejendommens fælles vaskerum. For fjerde gang.



Britt-Marie var her
Fredrik Backman
People'sPress
Udkommer i dag, den 31. oktober 2014

Britt-Marie skal have et arbejde. Noget at tage sig til, så folk ved hvor hun befinder sig og hvor de skal lede efter hende. Hun finder arbejdet på arbejdsformidlingen hos en ung pige med modigt hår, der ikke udleverer brikker til at stille sin kaffe (i plastikkrus!) på. Arbejdet er i Borg, en lille by langt ude i ingenting, hvor alt er lukket på grund af nedskæringer. Udover fritidshjemmet, hvor Britt-Marie får arbejde er der et pizzaria, der også fungerer som posthus, automekaniker, café, opholdssted og supermarked og en parkeringsplads, hvor børnene spiller fodbold.

Hvor Ove var kynisk, sur, bitter og rigid er Britt-Marie mere neurotisk - hun går meget op i rengøring, dømmer folk på deres sortering af bestikskuffer, er meget bevidst om, hvordan hun fremstår for andre mennesker og gør en dyd ud af at holde på formerne.

"Det er meget modigt at have så kort hår, når De har så høj en pande," siger Britt-Marie, mens hun nikker betænksomt.
 Pigen ser oprigtigt talt en smule fornærmet ud, selvom det var en kompliment. Sådan går det åbenbart, når man prøver at være social over for unge mennesker nu om dage.

En mand der hedder Ove er en af de bedste bøger jeg nogensinde har læst, så jeg var selvfølgelig lidt nervøs for om jeg nu skulle blive skuffet over Britt-Marie på den ene eller anden måde. Om det ville minde for meget om eller ligge for langt fra - her vil jeg hælde til at den minder meget om. Opbygningen er nogenlunde den samme og den følelsesmæssige rutsjetur ligeså. Det der i virkeligheden adskiller den mest fra Ove er Britt-Marie - som jeg elsker Ove elsker jeg også Britt-Marie. Hun er simpelthen så sød og så misforstået og skulle jeg være i rum med hende havde jeg sikkert slået hende med noget stort og tungt. Men for pokker, hvor er hun  sjov og sympatisk på skrift.

Britt-Marie er meget stolt af sedlerne. Hun har skrevet dem med blæk. Enhver, der kender Britt-Marie ved, hvor enestående impulskontrol det er for Britt-Marie at skrive noget som helst med blæk. Folk forandrer sig virkelig, når de rejser.

Jeg er helt ærgerlig over, at jeg ikke nåede at få den med på min top fem over årets bøger - for der skulle den helt sikkert havde været. Jeg slugte den og fik lyst til at læse den igen, da jeg havde vendt sidste side. Backman er genial - hans humor er genial og hans karakterer er geniale. Det er ikke Ove. Det er Britt-Marie. Læs den.



4 kommentarer:

  1. Ej jeg skal altså virkelig i gang med at læse noget Backman, især når du taler så godt om de her 2 bøger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er bare så fantastisk - varme anbefalinger herfra! :)

      Slet
    2. Den er så god. Jeg glæder mig hele tiden til at læse videre. Britt-Marie <3

      Slet
  2. Jeg tør næsten ikke invitere hende indefor i mit hjem, her lægger knive og gafler samme ;)

    SvarSlet