mandag den 10. november 2014

Læsepreeesss...

Jeg er i en situation, hvor jeg er i gang med to bøger og faktisk ikke bryder mig om nogen af dem. Så jeg er begyndt igen, at tage min telefon med ud og spille Bejeweled Blitz når jeg ryger. Det er denundenlynermig jo bare dumt, når det er så meget sjovere at læse.

Hvad gør man, når man læser en dårlig bog? Kæmper man med den? Erklærer man den for spild af tid og smider den fra sig, uden at give den chance for at vise sit værd på de resterende sider?

Jeg står i dilemmaet hver gang. Nogen gange har den en tråd af noget jeg godt kan lide, så jeg magter at give den en chance og gøre den færdig. Andre gange er det et fuldstændig lost call og jeg skal egentlig bare skille mig af med den og så sker det også, at jeg læser en bog på det forkerte tidspunkt, lægger den fra mig og lover mig selv at finde den frem igen en gang.

Jeg synes alle tre måder virker. For det er virkelig spild af tid at læse en bog man ikke bryder sig om. Det synes jeg i hvert fald - så den ene af de to bøger må jeg bare give op på. Time Riders af Alex Scarrow har jeg svært ved at sluge. Den er ikke svær, dens sprog irriterer mig bare helt vildt. Det virker alt for unaturligt - jeg sidder halvt og venter på at en træder ind og siger aaaand scene! hver gang jeg nærmer mig slutningen på et kapitel. Som der er mange af. Men så på den anden side har den også underholdningsværdi og jeg kan som udgangspunkt godt lide den (blandt andet fordi forfatteren har dedikeret den til sin afdøde rotte), så den er heller ikke helt let at give slip på.

Den anden jeg er i gang med er The House of Silk af Anthony Horowitz. Jeg købte den i London fordi der også står the new Sherlock Holmes novel på forsiden og jeg spurgte ekspedienten, hvad der mentes med 'ny Holmes'. Bogen finder sted i tyverne i stedet for 1800-tallet, så vidt jeg kunne forstå på ham. Men det er også kun fordi han fortalte mig det, at jeg ved det - såfremt det var rigtigt. Det er fuldstændig som at læse Conan Doyle og det synes jeg fandme er en skam. For så vil jeg egentlig hellere læse Conan Doyle. Sproget er svært og indviklet og dialogerne alt for lange. Jeg må give fortabt og stille den tilbage i reolen med håbet om, at kunne vende tilbage til den en anden gang. Måske den er god, hvis jeg en dag ikke har mere Doyle at tage af.

På den lyse side. Nu kan jeg kaste mig over en Sortsuperego børnebog!

Hvordan håndterer du at læse en bog du ikke bryder dig om?

9 kommentarer:

  1. Æv, hvor jeg kender følelsen. Jeg har på nuværende tidspunkt været i gang med den samme bog siden juni måned. Det er egentlig ikke fordi jeg ikke bryder mig om den, den tager bare alt for lang tid og er 900-og-noget-sider, hvilket bare virker meget umotiverende for mig.
    Jeg er kommet igennem de første 400, og har nu regnet mig frem til at for hver tredje side i denne bog, må jeg læse én side i Lena Dunhams bog 'Not that kind of girl', som jeg er så spændt på. Det tvinger mig lidt i gang med at få læst nogle sider.

    Held og lykke med læsningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, jeg struggler også virkelig med de tykke bøger! Det er dælme en smart måde at komme igennem dem på - det kan være jeg lige låner den næste gang jeg river mig i håret over en bog ;D

      Slet
  2. Jeg kan virkelig ikke stoppe med at læse en bog som jeg ikke kan lide. Den skal læses færdig, om det så tager flere år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan havde jeg det også engang! Og jeg kan stadig ikke finde ud af om det var bedre eller om det er bedre bare at give op. For det føles ikke ret fedt at give op ^^'

      Slet
  3. Jeg har det normalt virkelig dårligt med at stoppe med at læse en bog, også selvom jeg ikke bryder mig om den.. Dog har der bare været nogle gange hvor jeg har måtte give op. I de tilfælde har jeg det altid sådan, at hvis jeg er nået at læse over halvdelen af bogen, så er det okay at stoppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er super nedren at droppe en bog... der har jeg det så (næsten altid) omvendt - hvis jeg har læst halvdelen, så kan jeg også godt motivere mig selv til at sparke mig gennem den sidste del :D

      Slet
  4. Du bliver nødt til at forklare, hvordan Snøvsen sneg sig ind i den bogstabel ;-)

    Jeg er blevet bedre til at droppe bøger, som ikke interesserer mig. Jeg kan stadig finde på at læse bøger færdige, selvom jeg ikke er begejstrede for dem, men hvis jeg går i gang med en tyk bog, hvor jeg nærmest skal vride armen om på mig selv for at læse i den, så dropper jeg den som regel (... hvilket så heldigvis sker ret sjældent).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh Gud, det kan jeg da godt forstå. Jeg tror ikke at det var meningen, at blogindlægget skulle dreje i den retning det gjorde - meningen var vist, at jeg skulle skrive om min læsestabel ^^' haha. Nogen gange ryger man lidt af sporet...

      Slet