ENDGAME anmeldelse

Endgame - Kaldet
James Frey
Høst & Søn, 2014
988763835350

Anmeldereksemplar fra Rosinante & Co.

ENDGAME er navnet på det spil, der startes da 12 meteorer rammer 12 forskellige verdensdele og dermed giver 12 Spillere et hint om at nu er det nu. Nu skal der kæmpes for deres slægts overlevelse.

Siden tidernes morgen har Spillerne altid været klar. De er unge, kamptrænede og fuldkommen skruppelløse - og hver især repræsenterer de en ældgammel slægt. For dem har ENDGAME altid været en mulighed, men aldrig en realitet ... ikke før nu.

Hvis vi nu tager den idé Hunger Games blev skabt ud fra - unge mennesker, der nakker hinanden til der kun står én tilbage og add'er et livs hård træning (fremfor glubende sult) til samme opgave OG selvfølgelig vor tids vanvittigt fremragende teknologi og muligheder, så ender du med ENDGAME, Spillerne er åndssvagt badass og føler overraskende lidt sympati for hinanden - det er måske også meget heldigt, når det handler om at slå hinanden ihjel.

Jeg synes at idéen til den her bog er god og jeg synes det er bullshit at trække den ned, fordi den minder om Hunger Games - for det gør den ikke. Deres eneste lighedspunkt er at unge mennesker kæmper til døden og egentlig tror jeg heller ikke at dét er en original idé Hunger Games kan sætte sig på. Plottet er spændende og kampscenerne fantatiske, men karaktererne....

Jeg brød mig ikke om en eneste af de 12 Spillere. Jeg synes de var kedelige og mega svære at finde rundt i, for ikke nok med at der er tolv af dem fra hver sin del af verden, så har de også alle sammen åndssvagt svære navne, som jeg i hvert fald ikke kan udtale og dermed heller ikke huske. Det var med at holde tungen lige i munden og når de så samtidig heller ikke vækker nogen følelser overhovedet, så er det ikke fordi det klør i fingrene efter at læse videre. Det var faktisk en ret tung læseoplevelse med en masse øjenrullen og en masse selvovertalelse til at få gjort den færdig. Jeg var ikke vild med den og jeg har heller ikke en voldsom trang til at læse videre i serien, når de næste bind udkommer.

Jeg gav den to stjerner på Goodreads. En for spænding og en for kampscenerne.