tirsdag den 17. februar 2015

Commitment issues

I øjeblikket er jeg i gang med at læse intet mindre end fire bøger på én gang. Jeg var i gang med tre, og da jeg havde en kort læseaften med Michella i går begyndte jeg på en fjerde. Vi talte lidt om, hvorfor jeg ikke bare læser én bog ad gangen og det er der faktisk en god grund til.

(Jeg hedder Ida og) Jeg har bogrelaterede commitment issues.


Hvilket jeg godt vil tilstå lyder lidt fjollet, men sagen er simpelthen den at jeg mere eller mindre altid har gang i mere end én bog. Det kan være fordi den ene af de bøger, jeg er i gang med, er rocker tung (Game of Thrones-tung eller Marquis de Sade-tung) og har brug for et let sidekick, sådan bare for ... ja, nemhedens skyld eller det kan være fordi der lige pludselig udkommer alt for mange interessante titler til, at jeg kan nøjes med bare at læse én ad gangen. Der kan være mange grunde - det er heller ikke så vigtigt. Det vigtige er, at når jeg en meget sjælden gang imellem når helt til bunds i min 'currently-reading'-bunke, så er jeg altid i vildrede. For så er det jo en glimrende mulighed for at prøve det der med at fordybe mig i en enkelt bog, hvilket vil sige at jeg skal vælge én bog i min reol og hvilket desværre også vil sige, at alle de bøger der ikke bliver valgt, faktisk bliver valgt fra. Det er meget tanke at lægge i, at skulle vælge en ny bog, jeg ved det godt - men det er bare så hårdt! Og synd for de andre bøger, så jeg ender som oftest med alligevel at knække sammen under presset og vælge en ny ret hurtigt efter jeg har valgt den første.

Min commitment issues har også spredt sig til Goodreads. Jeg er blevet så dårlig til at opdatere min Goodreads, fordi hvis jeg først sætter en bog som currently reading derinde, så er det definitivt. Så har jeg gjort min forpligtelse overfor den her bog offentlig og så er jeg nødt til at gøre den færdig - jeg kan i hvert fald ikke bare liste den tilbage i reolen, hvis den keder mig uden at efterlade spor, hvilket er årsagen til at jeg som regel er mere eller mindre halvvejs i mine bøger, før jeg sætter dem som currently reading. Så er jeg lidt mere sikker på, at jeg kan klare presset.

Det var en lille tirsdagsconfession fra mig. Nu vil jeg fordybe mig i min bog nummer fire, 21 måder at dø, som bare er herrehamrende deprimerende. *sad music playing in background*

4 kommentarer:

  1. Åh kender det godt! Jeg har det i perioder på præcis samme måde, nogle gange elsker jeg dog også bare at begrave mig i én enkelt bog. Så er jeg lidt glad for at høre, at det ikke kun er mig, der føler af goodreads forpligter :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg troede virkelig også jeg var alene med den følelse! Hvor er det dejligt! ... eller, du ved. ^^'

      Slet
  2. Gifkærlighed!! :')

    Mit problem er nærmere, at jeg nægter at have gang i flere bøger på en gang, også selvom der er en på reolen jeg langt hellere vil have åben. Det resulterer jo så i, at jeg engang i mellem sidder med en bog i hånden, mens jeg sender stalker-agtige blikke og dådyrøjne mod et andet værk. :o
    Det kan vel næsten sættes i samme bås som utroskab, når jeg sådan har tanker og drømme om en anden bog, end den jeg er igang med.. Suk, kald mig bare bookskank! -.-'

    SvarSlet
  3. Lever bloggen endnu? :D saaaavner indlæg!! Det virker som om du og Sort Tale er gået i hi sammen.

    Katrine

    SvarSlet