torsdag den 5. februar 2015

Læsehastighed vs. 2.0

Jaja, ryst nu posen for helvede, Ida. Jeg vil endnu en gang tale om læsehastighed - for jeg synes det er et uudtømmeligt emne og nu nager det mig igen. Jeg talte om det i sommers, da jeg også var landet i en dybere læsegrøft, men nu føler jeg altså jeg har flere ord til det - sjovt nok er begge disse tørker startet efter jeg er begyndt på en ny Game of Thrones bog. Fun fact.

Sagen er nemlig den, at vi er i februar måned. Februar! Det er kun anden måned i året og jeg er allerede tre bøger bagud i mit mål på 60 bøger (igen) i år. Hvorfor er jeg så langsom? Det er fordi jeg i øjeblikket ikke prioriterer læsning. Jeg læser lidt i løbet af dagen, men jeg sætter ikke dele af min dag af til at læse. Så går det ikke ret stærkt. Det er ikke fordi jeg ikke kan lide de bøger jeg læser - jeg har været super begejstret for, at læse Harry Potter igen. Det er altid dejligt at læse Harry Potter igen. Kongernes Kamp er jo egentlig heller ikke dårlig, den er bare lidt tung. Men ikke desto mindre vil jeg jo gerne læse den. Og så er nummer to i Maze Runner-trilogien, som jeg bare glæder mig til at læse.

Så hvorfor er jeg langsom? Jeg synes dælendyllermig egentlig ikke, at jeg er langsom. Var jeg langsom, var det et udtryk for, at min læsning skulle være en pligt og det er det jo dybest set ikke. Det er noget jeg gør for fornøjelsens skyld og lige nu prioriterer jeg det bare ikke. Og det synes jeg faktisk er okay - jeg kan ikke mindre lide at læse af den grund. Jeg kan bare ikke samle mig om det i øjeblikket og nu er jeg træt af, at det skal være sådan et pres, med mit selvvalgte Goodreads mål, der hele tiden skal gnave i mit baghoved. Det burde ikke handle om at være 'on track' så meget som det burde handle om, at nyde bøgernes verdener og derfor har jeg altså besluttet at forkaste mit reading goal. Ikke, at jeg fjerner det - synes det er rart at kunne følge med i, hvor meget jeg har læst. Men jeg gider ikke, at hige mod at nå det igen i år. Så vil jeg hellere koncentrere mig om, at læse nogle dejlige bøger uden hele tiden at skulle være bange for, at tage mig for god tid til dem.


Føler I jer nogensinde for langsomme i jeres fritidslæsning og hvor meget prioriterer I læsning i jeres hverdag?

10 kommentarer:

  1. Fornuftigt, at du koncentrere sig om at nyde din læsning i stedet for at forsøge at nå et mål. Det fungerer også bedst for mig. Men nogle gange bliver jeg også nødt til at huske at prioritere læsningen i hverdagen. Jeg kan godt have svært ved at koncentrere mig, når jeg fx kommer hjem fra arbejde, så jeg har lavet en aftale med mig selv om, at jeg en gang imellem tager på cafe efter arbejde og læser i en times tid. Elsker det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, det lyder også bare som en hyggelig ordning! Der er intet så hyggeligt som at sidde på en café med snuden i en bog ^^

      Slet
  2. Så vigtigt og rigtigt! Thumbs ups herfra!

    SvarSlet
  3. Jeg føler mig rigtig langsom i min læsning. Til dels fordi jeg ER en langsom læser, og til dels fordi jeg synes det er svært at finde tid og overskud til at læse frilæsning, når jeg har så meget studielæsning oveni. Jeg begriber ikke, hvordan de mange andre fantastiske bogbloggere, der har læst samme studie som mig, har klaret at læse flere bøger om måneden udover studiet. Jeg føler mig langsom, men jeg prøver at sige til mig selv, at det er okay. Jeg læser når jeg får tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal altså bare heller ikke blive en sur pligt, at læse - så hellere tage den med ro og nyde det, når man gør det :)

      Slet
  4. Ikke at jeg er vildt tosset med at indrømme det, men jeg læser næsten ikke i min fritid.. Jeg læser jo så til gengæld på arbejdet og der ryger der jo gerne omkring 1 bog pr. nat, så jeg kommer alligevel ikke bagud i mit mål.
    Jeg synes bare, at jeg har så meget andet jeg også gerne vil nå i min fritid og nu jeg har muligheden for at læse om natten, så er det bare den rytme jeg holder mig til.

    Jeg tror, at det er rigtig vigtigt at sige "fuck dig" til de mål dér, så ikke de ødelægger læsningen for en. I december måned havde jeg total krise fordi jeg absolut ville nå det skide mål, men altså var omkring 20 bøger bagud! Derfor blev bøgerne til en sur pligt og så er det, at man (eller jeg selv i hvert fald) mister lysten til at læse overhovedet.

    Jeg synes du har truffet det helt rigtige valg - at lade det tage den tid det tager og så til gengæld nyde det fuldt ud! Thumbs up. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja! Lige præcis, 'fuck dig' til alle de der motivationsdræbende mål. Af og til virker den omvendt meget motiverende, men det er jo som regel kun, når man er tæt på eller on track ^^' og det skal bare ikke være en sur pligt. Så yay, for at læse for sjov! :D

      Slet
  5. Hov, ville bare lige smide en kommentar om, at dit nye (har hvert fald først set det nu) widget med det bevægelige Harry Potter billede er mega awesome! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er helt ny :D tusind tak!

      Slet