søndag den 25. oktober 2015

HVAD FANDEN ER EN ANMELDELSE?

Hvad er en anmeldelse? Hvad kræves der af en anmeldelse?

Det har jeg tænkt over. Skal en anmelder være subjektiv eller objektiv, skal en anmeldelse være skrevet på en bestemt måde, skal den være faglig i sproget, osv. Lad mig med det samme sige, at jeg ikke har en forhåndsbestemt konklusion på det her indlæg, jeg lukker bare tankemylder ud!

For jeg synes ikke at en anmeldelse skal skrives på én bestemt måde. Jeg synes faktisk standartopsætningen på en anmeldelse er semikedelig og læser af samme grund nærmest kun anmeldelser, hvor værket har fået 2 stjerner eller mindre, fordi min oplevelse er, at anmelderen i disse tilfælde går lidt ud af anmelderboksen og bliver meget mere kreativ med sin tilgang til værket. Og ja, indrømmet: Så synes jeg også bare det er røvsjovt, at læse galde. Større menneske er jeg heller ikke.

Tankerne opstod, da jeg postede et næsten rent gif-indlæg til Kvinden i toget og skulle vælge etiketter til det - for kunne jeg tillade mig, at kalde det en anmeldelse? Det gjorde jeg, og det synes jeg også var rigtig korrekt, i hvert fald til den generelle tone på min blog, som måske ikke ligefrem kan puttes i seriøsitetskassen. Som Michella så fint sagde det, så kunne den nok bare ikke trykkes bag på en bog, men okay - jeg lever med, at mit navn ikke kommer til at stå bag på en megabestseller som Kvinden i toget. Hvem giver i virkeligheden en fuck for, hvad jeg synes om den (for at strække den lidt).

Okay, jeg fandt på en konklusion alligevel: Jeg har ikke en pivskid forstand på anmeldelser, men det betyder ikke, at jeg ikke at jeg ikke kan skrive om, hvad jeg synes om ting alligevel og kalde dem en anmeldelse, for de skal sgu for fanden hedde et eller andet.