tirsdag den 10. november 2015

DE SIDSTE JOMFRUER I VERDEN


Da jeg var 16 læste jeg Fyre & Flammer-serien. Den handlede om nogle veninder, hvis liv gik ud på, at finde de lækreste fyre, som de kunne være kærester med og sikkert også en masse andet, men det er lige det jeg på stående fod kan huske. Jeg elskede den serie.

De sidste jomfruer i verden minder mig på mange måder om netop den, fordi den handler om en flok veninder, hvis liv drejer sig fyre og perifert også lidt sine studier og hinanden, men primært det med fyrene. Her er der så også den anden side, nemlig fyre hvis liv drejer sig piger, og perifert noget med studier og hinanden. Det er helt utroligt heteronormativt, men jeg indrømmer at jeg labbede det i mig, præcis som da jeg var 16 og læste Fyre & Flammer. Det er bare sådan noget teenagebøger kan slippe afsted med lidt endnu!

MEN jeg vil også sige, at den her havde lidt mere dybde og lidt mere at holde fast i for den ældre læser. Der var hammer meget humor, der var passager, der især involverede Robin, hvor jeg grinede højt, og ikke mindst var der PISSE mange Harry Potter-referencer til at skamplease alle de Potterheads, der skulle slå sine fedtede fingre om det meget grønne omslag. Fortællerne var endda også lidt utroværdige og nogen gange blev den også helt spændende, for ville det nu ende med, at de to fik hinanden?! Det behøver jeg naturligvis ikke afsløre her.

Lige til sidst blev den lidt lang. Men det var ikke fordi den blev kedelig, bare en smule sådan ... nu-har-vi-fattet-det-kom-så-videre! Det er ikke nogen positiv ting overhovedet, men resten af bogens indhold trækker det alligevel op, så den alt i alt ender på fire stabile hummere fra mig.

Jeg vil anbefale den til dig, der også bliver helt svag i knæene af glimmersød teenagekærlighed.

2 kommentarer:

  1. Omg, jeg har det bomben over, at der er en anden, som også læste Fyre og Flammer, som ung! Seriøst, jeg var så stor fan! :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Bomben! JA! Ej, de var så fede. Der var en der hed Izzie, så meget husker jeg.

      Slet